MP:s Mätta Ivarsson kommenterar Region Skånes nya styre

”En mörk dag för Skåne”

Idag har Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna presenterat ett nytt styre för Region Skåne. ”En mörk dag för Skåne”, kommentarer Miljöpartiets gruppledare Mätta Ivarsson.

– Region Skåne har nu fått ett styre som Sverigedemokraterna är en aktiv del av. Liberalernas prat om röda linjer och att aldrig sätta sig i ett styre med SD var uppenbarligen bara tomma ord. Att påstå att SD inte ingår i styret är bara en oärlig och tramsig lek med ord, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna bildar tillsammans ett nytt styre som ska ta fram en gemensam budget med Sverigedemokraterna. SD får dessutom posten som vice ordförande i tio nämnder.

– Jag är oerhört besviken på Liberalerna. De hade kunnat göra ett annat val och ingått i ett mittenstyre istället. Då hade viktiga satsningar och reformer för sjukvården verkligen kunna genomföras. Men istället väljer Liberalerna ett styre där de måste ägna tid åt att stoppa vansinnigheter som återvandringscentrum och förhandla in självklarheter som att ordet mångfald ska få finnas kvar i Region Skånes dokument, säger Mätta Ivarsson.

– Det är en mörk dag för alla som vill ha ett öppet och välkomnande Skåne. Att Liberalerna ens behöver påpeka i sitt pressmeddelande att det inte blir något regionalt återvandringscentrum och att sjuka människor även framöver ska ha rätt till kostnadsfri tolk säger ju allt. I vilket annat styre skulle de behöva skicka ut ett pressmeddelande om det? säger Mätta Ivarsson.

– Efter fyra år med ett borgerligt styre har vi en sjukvård som går på knäna. Personalen flyr och sjuka människor tvingas vänta olidligt länge på hjälp. Nu blir det fyra år till med samma politik, kryddat med SD:s attacker mot liberala värden som de flesta av oss tar för givna, säger Mätta Ivarsson.