Distriktstämman valde gruppledare

Mätta Ivarsson vald till gruppledare

Miljöpartiet Skånes distriktsstämma har idag valt Mätta Ivarsson från Dalby, Lund, att fortsätta som gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne. Hon valdes också till MP:s representant i regionstyrelsen den kommande mandatperioden.

– Jag är otroligt hedrad att få förtroendet från våra medlemmar att fortsätta som gruppledare. Region Skåne har just fått ett styre som Sverigedemokraterna är en aktiv del av. Miljöpartiet kommer driva en skarp oppositionspolitik och vara en tydlig röst för ett humanistiskt och öppet Skåne, säger Mätta Ivarsson.

Mätta Ivarsson har varit gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne de senaste fyra åren. Hon har den senaste mandatperioden även varit bland annat ledamot i regionfullmäktige och hälso- och sjukvårdsnämnden samt ersättare i regionstyrelsen. Hon har innan dess en lång erfarenhet av både kommun- och regionpolitik, bland annat som ordförande för regionala utvecklingsnämnden under mandatperioden 2014-2018.

På distriktsstämman deltog 45 ombud från Miljöpartiets lokalavdelningar i Skåne. Som gruppledare kommer Mätta Ivarsson leda arbetet i Miljöpartiets regionfullmäktigegrupp.

– Vi är ett liten men stark grupp som består både av personer med stor erfarenhet av regionpolitik och personer som är nya i det här sammanhanget. Det ska bli jättespännande att leda det arbetet, särskilt med tanke på den oerhörda kunskap som finns i gruppen. Det behövs en stark grön röst för klimatet och ett humant samhälle, och den rösten kommer vi fortsätta av vara, säger Mätta Ivarsson.