ID-kontroller

I januari infördes id-kontroller på Kastrup. Människor på flykt påverkas av beslutet, liksom de tusentals som arbetspendlar mellan Sverige och Danmark varje dygn.
Den 4 januari infördes id-kontroller på Kastrup. Människor på flykt påverkas av beslutet, liksom de tusentals som arbetspendlar mellan Sverige och Danmark varje dygn. När vårt regionråd Märta Stenevi debatterade med Magnus Olsson, kommunpolitiker för Sverigedemokraterna, i P1 Morgon inledde hon med:
– Jag tycker det är en fullständig katastrof. Dels är det rent vansinne hur man skyndat igenom det här lagförslaget utan att ens ta sig tid att göra en vettig remissrunda. Och dels riskerar det här att slå sönder den funktionella arbetsmarknadsregion som vi har här nere där vi arbetar i en region med fyra miljoner invånare, åtta lärosäten och två stora städer som samverkar. Att sätta en funktionell mur mitt i den här regionen riskerar att allvarligt försämra attraktiviteten och etableringen av nya företag, och därmed också möjligheten att skapa nya jobb – något som vi desperat behöver i Skåne med tanke på vår låga sysselsättningsgrad och stora behov av etablerings- och integrationsåtgärder."