Skånetrafikens biljettpriser chockhöjs av borgerliga styret

Det blir kraftigt höjda biljettpriser hos Skånetrafiken från och med 1 februari. På fredag väntas kollektivtrafiknämnden i Region Skåne klubba prishöjningar på upp till 10 procent och mer. Miljöpartiet är starkt kritiska till det borgerliga regionstyrets förslag.

Redan när regionfullmäktige klubbade Region Skånes budget för 2023 förra året varnade Miljöpartiet för en kommande prischock i kollektivtrafiken. Nu föreslår det borgerliga styret just det när biljettpriserna för 2023 ska beslutas i kollektivtrafiknämnden på fredag.

En 30-dagars biljett för hela Skåne höjs från 1 199 kronor till 1 309 kronor enligt förslaget – en höjning på 9,17 procent. En 24-timmarsbiljett i mellanzonen höjs med 9,43 procent – från 106 till 116 kronor. Höjningen för enkelbiljetter i stadstrafiken i Malmö, Lund, Helsingborg, Kristianstad, Ystad och andra städer blir hela 10,71 procent – från 28 kronor till 31 kronor. Även den populära sommarbiljetten höjs – från 749 kronor till 829 kronor. Det är en höjning på 10,68 procent.

– Det vi nu ser är helt orimliga höjningar av biljettpriserna. I en situation där skånska hushåll redan kämpar hårt för att få ekonomin att gå ihop genomför M, KD och L med hjälp av SD en prischock i kollektivtrafiken. Det leder till färre resenärer och därmed sämre kollektivtrafik, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

– Kollektivtrafiken har redan haft en rad tuffa år bakom sig på grund av pandemin. När resandet nu nästan återhämtat sig kommer nästa kalldusch. Hur tror det borgerliga styret att fler ska välja att åka kollektivt när priserna höjs så här mycket? säger Louise Arndt, nyvald ledamot i kollektivtrafiknämnden för Miljöpartiet.

Anledningen till höjningarna är ett fullmäktigebeslut från 2017 att priserna ska följa konsumentprisindex. Miljöpartiet ville redan i december, i samband med att fullmäktige klubbade Region Skånes budget, införa en inflationsbroms och föreslog i vårt budgetförslag en tillfällig paus från det tidigare beslutet. Totalt ville Miljöpartiet avsätta drygt 120 miljoner kronor mer än styret och SD till kollektivtrafiken – just för att hålla priserna låga och förbättra kollektivtrafiken.

Men istället för att lyssna på varningarna stod det borgerliga styret i talarstolen och förnekade att några höjningar på 10 procent skulle genomföras, trots att Skånetrafiken redan flaggat för det.

– Det var just det här vi varnade för. Skånetrafiken flaggade redan i höstas för att biljettpriserna skulle höjas så här mycket om inte mer pengar tillfördes. Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna valde trots det att inte tillföra mer resurser i sin gemensamma budget. Nu ser vi konsekvenserna, säger Mätta Ivarsson.

Läs alla höjningar här.