Underlätta för cyklister i kollektivtrafiken

Det måste bli mycket lättare att ta med sig cykel i den skånska kollektivtrafiken. Miljöpartiet har idag lagt ett initiativärende i kollektivtrafiknämnden om att öka tillgängligheten för cyklar på både Skånetrafikens bussar och tåg.

– Jag hör ofta från resenärer att det måste bli mycket enklare att ta med sig cykeln på bussar och tåg. Idag är det krångligt och det går aldrig att i förväg veta om det finns plats för cykeln, säger Kami Timothy Petersen, ledamot för Miljöpartiet i kollektivtrafiknämnden och den som lagt initiativärendet.

På dagens sammanträde i KTN fanns ett ärende om att ge trafikdirektören i uppdrag att utreda hur Skånetrafiken kan öka tillgängligheten för cyklar på Pågatågen. Alldeles för oambitiöst, anser Miljöpartiet.

– Visst är det glädjande att Alliansen ändå tycks vilja möta resenärernas önskemål om bättre tillgänglighet för cyklister. Men varför bara på Pågatågen? Det är alldeles för låga ambitioner. Menar Alliansen allvar med en cykelsatsning i kollektivtrafiken måste det blir lättare att ta med sig cykeln oavsett om du åker tåg eller buss, säger Kami Timothy Petersen.

Miljöpartiet vill därför att Skånetrafiken får ett mycket bredare uppdrag att utreda hur möjligheten att ta med sig cykel både på Pågatågen, Öresundstågen och regionbussarna kan bli bättre. Förbokning av en cykelplats med platsgaranti, möjligheten att ta med sig även elcyklar på regionbussarna och säkrare cykelparkeringar i anslutning till påstigningsplatser är några av punkterna MP lyfter fram.

Dessutom vill Miljöpartiet att Skånetrafiken tittar närmare på hur det går att utveckla hyrcykelsystem de skånska städerna, med möjligheten att boka en hyrcykel direkt i Skånetrafikens app.

– Då kan du ta hyrcykeln till hållplatsen, ta bussen dit du ska, och sedan även ta dig sista biten med hyrcykel. Allt med en biljett. På så sätt blir det betydligt enklare att resa dörr till dörr på ett hållbart sätt, säger Kami Timothy Petersen.