Uppmaning till regeringen: Riv hinder för effektiv etablering

Regeringen måste snabba på etableringsmöjligheterna för nyanlända med legitimationsyrken. Det anser personalnämnden i Region Skåne, där Märta Stenevi är ordförande. I ett brev till regeringen pekar nämnden på flera konkreta åtgärder som måste till för att skynda på valideringsprocessen för läkare och sjuksköterskor.
I maj 2015 beslutade personalnämnden i Region Skåne om ett snabbspår för utlandsutbildade sjuksköterskor och läkare. Sedan dess har antalet asylsökande ökat markant, vilket gör det ännu viktigare att handläggningstider kortas och att en ansökningsprocess för personer utan fullständiga intyg kommer till stånd så fort som möjligt. Det skriver personalnämnden i ett brev till regeringen.

I brevet, som skickas efter nämndsammanträdet den 3 februari, pekar personalnämnden ut flera hinder för en effektiv etablering. Några exempel är alltför långa handläggningstider hos Migrationsverket, yrkesanspassad svenskundervisning som kommer igång för sent och bristen på lärosäten som erbjuder den utbildning som krävs för alla utomeuropeiskt utbildade läkare. Detta är några av de områden som Region Skåne inte kan förändra och som försvårar etableringsmöjligheterna avsevärt.

– Vi står beredda att ta ett stort och aktivt grepp om etableringen av nyanlända ur vårt arbetsgivarperspektiv. Men staten måste via sina myndigheter arbeta snabbare så att vi får möjlighet att göra just detta. Människor som kommer till Sverige ska inte hamna mellan stolarna på grund av byråkrati, säger Märta Stenevi (MP), ordförande i personalnämnden.

Ytterligare ett stort hinder som påtalas för regeringen är Socialstyrelsens handläggningstider och valideringsprocess. I dagsläget behandlas ärenden från augusti 2014. Det är en alldeles för lång väntan på ett första besked om bedömning av utbildning och om hur den ska kompletteras. Dessutom finns det ingen möjlighet att i dag ansöka om svensk legitimation om man inte har alla intyg och betyg på plats.

– Det finns stor potential i den ökade inflyttningen till Skåne. För att invånarnas kompetens inte ska gå till spillo måste dessa åtgärder införas och implementeras snarast. En effektiv etablering är en vinst för hela samhället, säger Amela Hodzic (S), 1:a vice ordförande i personalnämnden.

– Som en av Sveriges största arbetsgivare ser jag det som en självklarhet att Region Skåne är en part som kan se till att fler nyanlända personer blir en del av samhället. För att detta ska fungera måste processerna bli smidigare och snabbare, och det är någonting vi gemensamt vill trycka på från personalnämndens sida, säger Caroline Wessel (M), 2:a vice ordförande i personalnämnden.

Personalnämnden föreslår regeringen sex konkreta åtgärder, som bör införas så snart som möjligt för att underlätta nyanländas etablering på arbetsmarknaden och samtidigt säkra kompetensförsörjningen inom sjukvården:

• Migrationsverkets handläggningstider måste kortas.
• Arbetsförmedlingen måste få ett mycket tidigare ansvar för de nyanländas etablering på arbetsmarknaden. Bland annat ansvaret för kartläggningssamtal tidigt i asylprocessen för att kunna ta fram en etableringsplan.
• Socialstyrelsens handläggningstider måste kortas.
• Introduktionskurser vid lärosätena, inför Socialstyrelsens kunskapsprov, måste börja erbjudas snarast.
• Möjlighet för den utan fullständiga intyg/betyg att ansöka om svensk legitimation hos Socialstyrelsen måste komma på plats snarast.
• Kursen i samhälls- och författningsrätt måste erbjudas vid fler lärosäten i Sverige, varav vid minst ett lärosäte i Skåne.

Region Skånes snabbspår för nyanlända:
• Personalnämnden beslutade i maj 2015 om att inrätta ett pilotprojekt för att skynda på valideringen för personer med vårdutbildning från länder utanför EU.
• Projektet innehåller språkutbildning, handledning och praktik för en grupp läkare och sjuksköterskor.
• Satsningen riktar sig till asylsökande och till personer som redan är inskrivna i Arbetsförmedlingens insatser för nyanlända.
• Projektet görs i samarbete med Migrationsverket och Arbetsförmedlingen.