Migration och lika rätt

Det är en näst intill oöverstiglig uppgift för oss att påverka världen, men världen påverkar oss i allra högsta grad.
Framför allt är det överutnyttjande av naturresurser, miljöförstöring och ekonomiska kriser som drabbar alla världen runt, men ojämlikt och orättvist. Detta ger upphov till krig och våldsamma konflikter. Många ser ingen annan räddning än att lämna sina länder och fly till ett tryggare liv. Ett varmare klimat, sandstormar, ökenspridning, vattenbrist och översvämningar skapar livsmedelsbrist i stora delar av världen och många länder tvingas till allt mer import av livsmedel. Sverige importerar idag cirka 50% av livsmedlen. Planeten Jorden skulle kunna klara av att tillfredsställa alla människors basbehov för ett gott liv. Men, framför allt vi i den rika världen, nöjer oss inte med det, utan strävar efter att tillfredsställa de skapade behoven, skapade genom reklam och idéer om att skaffa nytt. Miljöpartiet arbetar kraftfullt mot rasism och fascism. Vi ser positivt på att Söderhamn har ett mottagande av flyktingar, vuxna och barn. Vi anser att våra nyanlända är och kommer att bli en resurs för kommunen. Miljöpartiet i Söderhamn arbetar för att finna lokala lösningar på världens problem. Miljöpartiet i Söderhamn kräver att vi blir mer självförsörjande vad gäller livsmedel Miljöpartiet i Söderhamn ser att fler jobb skapas inom jordbrukssektorn med målet om en högre självförsörjandegrad Miljöpartiet i Söderhamn strävar efter att CO2-utsläppen minskar med 80% på 10 år Miljöpartiet i Söderhamn vill bistå alla affärer i kommunen så de säljer lokala produkter och importerade produkter som är Fair Trade-certifierade Miljöpartiet i Söderhamn vill arbeta för att vi blir medvetna konsumenter, välja giftfritt och närproducerat och inte överkonsumera Miljöpartiet i Söderhamn hävdar att våra pensionsfonder inte ska stödja kärnvapen- eller fossilindustrin Miljöpartiet i Söderhamn tror på ett mångkulturellt samhälle och de flyktingar som kommer till vår kommun ska få ett värdigt mottagande. Miljöpartiet i Söderhamn vet att olika föreningar, kyrkor och studieförbund har många verksamheter för invandrare. Kommunen bör stödja detta bl.a. när föreningsbidrag ska fördelas Miljöpartiet i Söderhamn anser att kommunen bör ha en samordnande roll i integrationsarbetet så att söderhamnare i större utsträckning träffar nyanlända flyktingar Miljöpartiet i Söderhamn stödjer ett förslag från Asylkommittén i Gävleborg att kommunen startar en Invandrarservice på biblioteket

Nyheter på Migration och lika rätt