Bygg en skridskobana i Skytteholmsparken!

En konstfrusen skridskobana mitt i Skytteholmsparken skulle vara ett lyft för skridskosugna och för parken vintertid. Ett ställe att åka skridskor till musik och kanske möjlighet att köpa en kopp choklad när man tar en paus. Det säger Tobias Östberg, miljöpartist och andre vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Solna har bra möjligheter för föreningsaktiva idrottare, men när det gäller spontanidrott är det sämre ställt. Skytteholmsparken är dock ett område där det under de varmare årstiderna finns plats för spontant bollspel och parkour. Med en konstfrusen isbana kan parken locka spontanidrottare även på vintern.

Fritidsbank är en annan satsning som Miljöpartiet föreslår för att få fart på idrottandet i Solna. Fritidsbanken fungerar som ett bibliotek, där man kan låna idrottsutrustning, till exempel skridskor. Detta skulle gynna alla som vill prova en ny idrott utan att först köpa dyr utrustning.

Se även artikeln "Brist på istider i Solna" (Vi i Solna, 4 januari 2016).