Givande samtal i Bagartorp

Helgens kvartersfest i Bagartorp var välbesökt. Miljöpartiet var på plats och pratade med de boende om vad de uppskattar med Bagartorp och vad de saknar i sin stadsdel.

Lördagen den 12 augusti var det dags för Blockparty Bagartorp, en kvartersfest för alla som bor i Bagartorp och Agnesberg. Vid plaskis mitt i Bagartorpsringen kunde alla i grannskapet roa sig med musik, hoppborg, ansiktsmålning, bollkastning och tipspromenad och för en billig peng fanns grillad korv och popcorn till försäljning. Festen ordnades ideellt av Miljöpartiets Marie Cham och några av hennes grannar och vänner i Agnesberg och Bagartorp och överskottet skänks till dansföreningen Blue Hill. Miljöpartiet bidrog ekonomiskt samt med funktionärer och Hemköp i Ulriksdal  sponsrade med korv och korvbröd.

Det blev en välbesökt fest och många uppskattade att Miljöpartiet var med och bidrog till en aktivitet i Bagartorp, en av de stadsdelar i Solna som kommunen satsar allra minst på. Eftersom Bagartorp hamnat i skymundan samtidigt som de nyare stadsdelarna Ulriksdal och Järvastaden byggs ut är det särskilt viktigt för oss att träffa de boende i Bagartorp och samtala om vad de vill ha och behöver. Här är några saker som framkom under våra samtal:

• Ungdomsgården Torpet är oerhört viktig för Bagartorp. Det har blivit ännu tydligare efter den turbulenta våren då Solnas ledning ville lägga ner verksamheten och hela Bagartorp samlades i kraftiga protester. Deras aktion stoppade planerna, åtminstone tillfälligt. Torpet är en del av Bagartorps kärna och skapar trygghet för skolområdet och hela stadsdelen. Området skulle vara mer otryggt på kvällarna utan Torpet och det skulle inte längre finnas en naturlig mötesplats med aktiviteter för ungdomar. Miljöpartiet vill att Torpet ska få finnas kvar i Bagartorp permanent.
  • Förvirringen kring skolplatser måste få ett slut. Idag är det svårt att förstå för familjer i Bagartorp vilket skolområde barnen tillhör. Föräldrar berättar att deras barn varken får plats i Ulriksdalsskolan eller Raoul Wallenbergskolan i Järvastaden, de två skolor som ligger inom gångavstånd. Istället hänvisas de till Bergshamra eller Skytteholm. Att barn i förskoleklass och lågstadiet ska tvingas resa över hela kommunen är inte rimligt. Det bästa vore givetvis att de yngre barnen hade en skola i sin egen stadsdel, till exempel en F-3-skola i upprustade lokaler i Bagartorps skolområde.
  • På sommaren är gräsytorna runt plaskis nedsmutsade och det är inte trevligt för barn att leka där. Det behövs mer och bättre städning, särskilt vid bord, bänkar och grillplatser där många människor sitter. En annan enkel åtgärd som skulle minska nedskräpningen vore att sätta upp papperskorgar där det också är möjligt att fimpa cigaretter.
  • Många saknar vårdcentralen som lade ned för ett antal år sedan. Inte heller i Järvastaden eller Ulriksdal finns en vårdcentral. Det är många barnfamiljer som skulle uppskatta en vårdcentral i närområdet – och ett apotek. Som det är nu måste man ta sig till Bergshamra eller Råsunda för att träffa en läkare eller ta ut mediciner.
  • Ytterligare en självklar service som helt saknas i Bagartorp är en bankomat. Den som vill ta ut kontanter får istället ta sig till Bergshamra, Frösunda eller Arenastaden vilket är oerhört märkligt.
  • Det är olyckligt att Signalisten planerar att stänga sitt kontor i Bagartorp och samlar hela verksamheten i Skytteholm. Det är besvärligt för många äldre att ta sig till det centrala kontoret istället för att ha möjlighet att träffa hyresvärden nära bostaden. Många enkla ärenden, som att byta ut en avmagnetiserad nyckelbricka, kommer ta mycket längre tid.
  • Slutligen reagerade många Bagartorpsbor på den planerade försämringen för pendeltåget. För Ulriksdals station planerar SL att halvera antalet avgångar i rusningstrafik, vilket kommer leda till en mycket besvärligare vardag för boende i Bagartorp, Järvastaden och Ulriksdal. Miljöpartiets kritik mot förslaget  beskrivs i artikeln Krymp inte pendeln i norra Solna.

På kvartersfesten berättade vi också om Miljöpartiets vision för utvecklingen av Bagartorps skolområde. Se bilden nedan. Våra förslag beskrivs också i vår motion till kommunfullmäktige: Motion om Bagartorps framtid.