Gröna framgångar i Solnas budget 2021

Satsningar på klimat, miljö och skola har varit Miljöpartiets fokus i årets budgetförhandling. Det gör skillnad när ett grönt parti är med och styr!

Den blågröna majoriteten har presenterat sitt förslag till verksamhetsplan och budget 2021. Fokus ligger på välfärd och miljö med förstärkningar på omvårdnadsnämnden (19 mkr), skolnämnden (11 mkr) samt barn- och förskolenämnden (7 mkr). I tekniska nämnden görs en satsning på att förbättra luftkvaliteten i Solna (1 mkr). Nämnderna får en generell ramuppräkning på 0,5%.

–       Äldreomsorg, skola och förskola ska få bättre förutsättningar i Solna. Hemtjänst och äldreboenden behöver mer resurser och i pandemins spår behöver vi jobba extra mycket för att minska ensamheten hos äldre. Inom skolan ska fler barn kunna få extra stöd och hjälp i tid. I förskolan vill vi se personalförstärkningar och mindre barngrupper, säger Bernhard Huber, kommunalråd (mp).

På investeringssidan ligger fokus på miljöåtgärder och satsningar för att göra det lättare att röra sig utomhus, både i den urbana miljön och i naturen. Den blågröna majoriteten satsar 17 mkr på att förbättra Solnas cykelvägar, 2 mkr på bättre vattenkvalitet i Solnas sjöar, 2 mkr på upprustning av idrottsplatser och miljövänligare konstgräsplaner, 2 mkr på trygghetsskapande åtgärder i stadsmiljön, 3 mkr på upprustning av lekplatser och 2 mkr på elljusspår i Igelbäckens naturreservat.

–  Vi fortsätter resan mot en mer hållbar stad med utbyggd kollektivtrafik och bättre infrastruktur för gång och cykel. Vi vill också förbättra luftkvalitén längs Solnas hårt trafikerade gator. Det gör vi med lokala åtgärder som dammbindning, tidigare sandupptagning och plantering nära vägar, säger Bernhard Huber.

Budgetenförslaget innehåller flera uppdrag som knyter an till målet om att Solna ska växa ihop och utvecklas på ett hållbart sätt. Ett stadsövergripande program för arkitektur ska tas fram, upphandlingsstrategin ska revideras utifrån hållbarhetsaspekter, parkeringsnormen ska utvecklas i enlighet med klimatstrategin och tryggheten i stadsmiljön ska förbättras. Under nästa år ska även trafikplanen och grönplanens genomförandeprogram färdigställas. Allt detta spelar stor roll för att knuffa Solna i en mer hållbar och klimatsmart riktning.