Låt tågen stanna i Huvudsta

Staten vill bygga ut Mälarbanan genom Solna. Som kompensation kräver Solna stad ännu en utredning om en Huvudstaled i tunnel. Vi vill hellre att tågen stannar i Huvudsta, säger Miljöpartiets kommunalråd Bernhard Huber.

Kommunfullmäktige beslutade den 25 januari om en principöverenskommelse mellan Trafikverket och Solna stad. Överenskommelsen lägger grunden för utbyggnaden av Mälarbanan genom Huvudsta från två till fyra spår. Det är ett omfattande ingrepp som riskerar att skapa en ännu skarpare barriär mellan stadsdelarna söder och norr om rälsen.

– Utformningen av Mälarbanans utbyggnad är central. Vi  hoppas på ett gediget planarbete som presenterar lösningar för hur barriäreffekten kan minskas snarare än ökas, säger Bernhard Huber.

I överenskommelsen kräver Solna stad en utredning om Huvudstaled i tunnel som kompensation. Idén om en tunnel har förföljt Solna sedan 60-talet men inte flyttat upp på den nationella dagordningen. Solna vill ha tunneln medan regionala och statliga aktörer ser projektet som ett lokalt särintresse och är högst tveksamma. Efter klimatavtalet i Paris är det inte heller motiverat att bygga mer bilinfrastruktur i ett storstadsområde.

– All forskning visar ju att fler vägar leder till mer trafik. Vad vi istället behöver är en förstärkning av kollektivtrafiken, säger Victoria Johansson, vice gruppledare för Miljöpartiet i Solna.

Miljöpartiet föreslår en pendeltågsstation i Huvudsta som kompensation för Mälarbanans utbyggnad. Solna stad bör tydligt visa att en förstärkning av kollektivtrafiken är högsta prioritet. Om tågen stannar i Solna får invånarna konkret nytta av Mälarbanan.

– Att tro att det finns ekonomiskt utrymme för både pendeltågsstation och vägtunnel är naivt, säger Bernhard Huber. Och då är en station det självklara valet.