MP-motion skapar mer motion med nytt elljusspår

Miljöpartiet var först med att driva frågan om elljusspår i Igelbäckens naturreservat, genom den motion som lämnades in till kommunfullmäktige 2016. Vi är mycket glada över att staden nu påbörjar bygget av elljusspåret. Det blir ett elljusspår som knyter ihop befintliga spår och bidrar med ökad trygghet och tillgänglighet.

Elljusspåret är ett stråk på ca 1 km, som börjar vid jaktvillan i norra Järvastaden och ansluter till det befintliga 5 km-spåret i Ursviks friluftsområde. Informationsskyltar med spårkartor kommer att placeras ut och vid den nya idrottsplatsen kommer det finnas omklädningsrum.

För fladdermöss och ugglor planeras nya holkar. De och många andra nattaktiva arter behöver skyddas från störande ljus. Det finns därför en tidsbegränsning av elljusen, som under den mörka tiden på året som mest kommer lysa kl. 7-23 och sedan vara släckta under natten för att bevara nattlivet för djuren.

– Nu kommer fler människor kunna ta del av  Igelbäckens naturreservat när spåren blir mer sammanhängande och upplysta. Vi är även mycket positiva till de satsningar som görs för djurlivet, säger Bernhard Huber, kommunalråd och gruppledare för Miljöpartiet i Solna.

– Miljöpartiet har drivit frågan om elljusspår sedan 2016 och det är väldigt roligt att Igelbäckens naturreservat utvecklas, så att fler Solnabor kan motionera och njuta av naturen, säger Victoria Johansson, kommunalråd för Miljöpartiet i Solna.

Arbetet med att bygga elljusspåret påbörjas 11 oktober 2021 och förväntas pågå ca 6-8 veckor. Miljöpartiet ser fram emot att besöka det nya elljusspåret och planerar att bjuda på pepparkakor framåt Lucia.