Solna drar sig ur Råsta Holding – äntligen!

Kommunen säljer sina aktier i Råsta Holding. Det blir slutet på en lång historia av bristande insyn och transparens som Miljöpartiet har varit kritiska till. Det är en stor grön framgång att Solna nu avslutar sitt engagemang i bolaget.

Råsta Holding bildades 2007. Bolaget grundades av Solna stad, Fabege, Peab och Jernhusen med syfte att utveckla Arenastaden. Det var ett av de så kallade Arenabolagen och grundades samtidigt som de två bolag som skulle äga och driva Friends Arena. En av Råsta Holdings främsta uppgifter var att planera för 1 800 bostäder vid Råstasjön. Men som tur var ledde Solnabornas och Miljöpartiets starka protester till att planerna flera gånger fick förändras och slutligen stoppades av Mark- och miljööverdomstolen. Tack vare domen om att upphäva detaljplanen kunde de känsliga naturområden vid Råstasjön bevaras. För bolaget innebar dock domstolens beslut att värden för minst en halv miljard kronor gick förlorade. För att kompensera Råsta Holding valde Solna att genomföra ett markbyte i en mycket kritiserad affär, där marken marken vid Råstasjön ersattes med mark vid Jonstorpsvägen i Huvudsta.

Miljöpartiet var från början emot att Solna skulle gå in som delägare i Råsta Holding. Under förra mandatperioden försökte vi flera gånger driva på frågan om att lämna delägarskapet, genom våra budgetförslag, motioner, interpellationer och andra debatter. Det vi framför allt har varit kritiska mot är att aktiebolaget Råsta Holding hindrar insyn för kommunfullmäktige, Solnas högsta beslutande organ, och att inga politiker finns representerade i bolagets styrelse. Nu, några år senare, har vi fått en majoritet för att avveckla kommunens engagemang i bolaget. På årets sista kommunfullmäktigemöte den 21 december 2020 kommer beslut fattas om att sälja kommunens aktier i Råsta Holding. Aktierna säljs till Fabeges dotterbolag Visio Råsta AB för 100 miljoner kronor.

– Som en del i det blågröna samarbetet har det varit en viktig fråga för Miljöpartiet att Solna lämnar Råsta Holding. Jag är glad att vi kan lägga det här kapitlet bakom oss, säger kommunalråd Bernhard Huber (MP).

– Aktiebolagslagstiftningen och kommunallagen går inte bra ihop, kraven på insyn och transparens kan inte garanteras när kommuner är delaktiga i komplexa bolagskonstruktioner som Råsta Holding. Det får bli en viktig lärdom för framtiden, avslutar kommunalråd Victoria Johansson (MP).