Lokalt klimatledarskap

Lyssna

Miljöpartiet vill

• Införa en lokal klimatklivsfond som gynnar det lokala klimatengagemanget
  • Att Trollhättan ska ha 100 % fossilfria transporter och uppvärmning senast 2020
  • Satsa på solenergi
  • Ha en miljövänlig kommunal konsumtionsplan

Miljöpartiet vill att miljön ska vara viktigare än särintressen och kortsiktiga ekonomiska kostnader. För vi inte en handlingskraftig miljöpolitik, så klarar vi ingen utav de andra utmaningarna.

Trollhättan har länge arbetat proaktivt med biogas och andra satsningar på miljön, men nu behöver vi skruva upp tempot. Klimatet kan inte vänta. Nu vill vi höja ambitionerna för att minska stadens klimatpåverkan. Flera städer sätter upp ambitiösa mål om när de ska vara fossilfria och Trollhättan ska ligga i framkant.

Det är därför Miljöpartiet de gröna i Trollhättan nu vill axla ansvaret och ledarskapet att bli Sveriges bästa miljökommun. En ledande roll i miljön innebär också att staden i framtiden kommer möta de stundande förändringarna i miljön och samhället på ett säkert och konkurrenskraftigt sätt. Vi behöver ta tillvara på de effektiva klimat och miljösatsningar som görs runt om i landet och i världen.

Fördjupning i ämnet Miljö

Utöver detta så vill vi även genomföra följande:

- Att Trollhättan ska påskynda arbetet för att vara en helt fossilfri stad 2030 som bland annat innefattar allt från byggandet av bostäder till inköp av produkter och mat

​- Klimatkompensera till den lokala klimatklivsfonden

- Införa en kemikalieplan

- Utöka klimat- och miljöomvärldsbevakning

- Ha miljöstrateger i varje förvaltning