Bättre och klimatsmartare mat till Väsbys barn, unga och äldre.

Klimatet och miljön är vår tids ödesfråga. Hela samhället behöver ställas om för att hålla oss inom planetens gränser, och ett viktigt område är jordbruket och maten. Miljöpartiet arbetar för att Väsby kommun ska servera bättre mat till dig eller dina nära och kära som äter i skolan eller på serviceboendet, samtidigt som vi tar ansvar för matens miljöpåverkan.

Idag kommer ungefär 25 procent av Sveriges totala växthusgasutsläpp från det vi äter. Att äta klimatsmart är bra för våra kroppar. Klimatsmart mat innebär mer frukt, grönsaker och mindre kött. Vi arbetar också för att så lite mat som möjligt ska slängas. Matsvinn är slöseri med pengar som vi vill ska gå till ökad kvalitet i stället. Dessutom beror tre procent av Sveriges utsläpp av växthusgaser på matsvinnet.

Inför valet 2014 lovade Miljöpartiet i Väsby att arbeta för ökad andel ekologiskt, rättvisemärkt och närproducerad mat i våra förskolor, skolor och äldreboenden.

En förutsättning för ökad kvalitet är fler tillagningskök. Kommunen har fattat beslut om två nya tillagningskök och nu arbetar tjänstemännen för att de ska bli verklighet på Väsbyskolan och på äldreboendet Speldosan.

Våren 2015 införde Väsby kommuns skolor en vegetarisk dag i veckan. På så vis minskar vi koldioxidutsläppen med hundratals ton varje år.

Genom krav i upphandling och hårt arbete i tillagningsköken har andelen ekologisk mat ökat kraftfullt. 2014 var 20 procent av maten i kommunens verksamheter ekologiskt och 2016 hade andelen ökat till 31 procent. Vi arbetar för att höja andelen ytterligare.

Miljöpartiet i Väsby fortsätter arbetet för att all mat som serveras till barn, unga och äldre i våra verksamheter ska bli ännu bättre.