Det blir bostäder i Älvsundadalen

Ännu ett av miljöpartiets vallöften ser nu ut att bli verklighet

– Vi är mycket glada att vårt långvariga arbete för att skapa en attraktiv stadsdel med många bostäder i Älvsundadalen nu äntligen ser ut att bära frukt, säger Lars Valtersson, kommunalråd (MP). Det är en inriktning vi länge arbetat för i Miljöpartiet och som har en lång förhistoria.

Upplands Väsby kommun har en bra bebyggelsestruktur. En central tätort kring järnväg och motorväg och fina naturområden i väster och öster. Bygg inte i dessa naturområden som kommer att bli allt mer värdefulla för naturupplevelser och rekreation för invånarna i ett växande Storstockholm, det har länge varit Miljöpartiets inriktning. Därför var vi också emot den s k Väsby sjöstad, som låg isolerat och aldrig kunde ha blivit en hållbar stadsdel.

I stället vill vi att Upplands Väsby ska växa söderut så att bebyggelsen i Väsby på sikt växer ihop med Rotebro och Sollentuna. Där ligger idag Älvsundadalen, numera en grusgrop som inte gör någon glad. Miljöpartiet har sedan länge arbetat för att gropen ska planeras och bebyggas som en ekologisk stadsdel med blandad bebyggelse, men främst bostäder. Med en genomgående snabb kollektivtrafikförbindelse till både Upplands Väsby och Rotebro stationer. Kanske också direktbussar in till Stockholm?

Förverkligandet av denna vision hindrades länge av att den största markägaren hade andra planer för området, man ville bygga ut det som ett område främst för logistik och handel. Och den tidigare alliansmajoriteten i Väsby hakade på och påbörjade en sådan planering, trots att de flesta remissinstanser inte ansåg att det behövdes något mer sådant område. Efter att de rödgröna vunnit valet 2014 fick vi från Miljöpartiet in i den nya majoritetens plattform att Älvsundadalen främst ska planeras för bostäder. Vi har nu konsekvent drivit denna linje under mandatperioden, vilket lett till att markägaren tänkt om. Man har utfört en marknadsundersökning som visar att området lämpar sig utmärkt för en blandad bebyggelse med en stor andel bostäder.

Nu kommer den fortsatta planeringen av området att fortsätta med denna inriktning. Det är dock ett stort jobb som kommer att ta lång tid. Innan bebyggelse kan påbörjas måste botten i Älvsundadalen fyllas ut och utjämnas, ett arbete som redan har påbörjats. Älvsundavägen måste flyttas och anslutas till Breddens trafikplats och åsen grävas ur där vägen går idag. Besvärliga frågor om dagvattenhantering och andra tekniska frågor måste lösas.

– Kommunen är idag fullt sysselsatt med omvandlingen av Väsbys centrala delar till en attraktiv och hållbar stadsbebyggelse, säger Lennart Olsen (MP), ordförande i kommunstyrelsens Miljö- och planutskott. Det är stora projekt som Fyrklövern (vid centrum), Väsby entre (vid stationen), Optimusområdet, Vilundaparken och Carlslund, men även många mindre projekt. Älvsundadalen kommer litet längre framåt i tiden men ligger, med möjlighet till tusentals nya bostäder, väl till för att förverkliga kommunens vision om 63000 invånare till 2040.

– Vi är mycket glada för att vår tydliga vision och inriktning för kommunens utveckling nu ser ut att kunna bli verklighet, avslutar Lennart Olsen