Låt fler äta lokalt lagad mat

”Den självklara inriktningen borde nu vara att göra upp en plan för att bygga fler tillagningskök på skolor, förskolor och äldreboenden i Väsby.” Det skriver två miljöpartister i en insändare i Mitti Väsby.

Läs hela insändaren, skriven av Miljöpartiets gruppledare Lars Valtersson och kommunfullmäktigekandidaten Maria Tuvesson.

För snart två år sedan öppnades tillagningsköket på Bollstanäs skola. Tidigare kom maten från storkök, transporterades till skolan och hölls varm i skåp tills det var dags att servera. Då var det ständiga diskussioner och ett pyrande missnöje kring maten.

Nu när maten lagas på skolan är situationen radikalt förändrad. Lärarna upplever att eleverna orkar mer – de blir inte lika trötta på eftermiddagen. Eleverna får prova olika kryddor, konsistenser och lär sig mer om råvarorna. Det blir en naturlig närhet. Tillagningsköket i Bollstanäs har dessutom visat sig ekonomiskt. Svinnet har minskat och priset är faktiskt lägre per portion än då maten producerades i storköket. Transporterna, överproduktionen och svinnet är det som förklarar det tidigare högre priset.

Miljöpartiet har i flera år drivit på för bättre kommunal mat. Tyvärr visar kommunen och den sittande Alliansen låg aktivitet och litet intresse kring matfrågan. När kommunens måltidspolitiska program antogs av Kommunfullmäktige i februari 2012 gavs bland annat i uppdrag att inventera befintliga kök för att se vilka som kan göras om till tillagningskök. Detta är ett av flera uppdrag som då gavs och som inte genomförts.

Matfrågan är värd att prioriteras! Miljöpartiet kommer att se till att så sker om vi får väljarnas förtroende. Minst två befintliga kök ska byggas om till tillagningskök under kommande mandatperiod. Om nya skolor och äldreboenden byggs bör de också få egna tillagningskök.