Miljöpartiet föreslår alternativ för Vallentunavägen
Bygg inte en ny Vallentunaväg via Brunnby-Vik och Hammarby. Förbättra i stället nuvarande väg och anslut den direkt till E4 och förläng med en bussgata till centrala Väsby. Det föreslår Miljöpartiet i en motion.

Trafikverket projekterar för närvarande en ny väg från nuvarande Vallentunaväg norr om Brunnby-Vik till en ny trafikplats vid Hammarby. Miljöpartiet har tidigare motsatt sig en sådan väg, bland annat eftersom den skulle gå genom mycket känsliga natur- och kulturmiljöer och leda till störningar för bebyggelsen i Brunnby-Vik och Skälby. Vi anser inte att vägen behövs eftersom trafiken på Vallentunavägen har minskat med nära 30 procent sedan den nya Norrortsleden byggdes. I stället föreslår vi i en motion till kommunfullmäktige att nuvarande väg förbättras och ansluts direkt till E4 för att uppnå större framkomlighet och trafiksäkerhet och avlasta Glädens trafikplats. Vi föreslår att Upplands Väsby kommun snarast tar upp överläggningar med Trafikverket och Vallentuna kommun om en sådan ändrad inriktning av projektet.
Läs hela motionen. Nedan en sammanfattning.
Miljöpartiet föreslår att en ny väg byggs mellan Gullbron i Vallentuna och Erikslund i Upplands Väsby längs korridor Syd i Trafikverkets förstudie. Då leds trafiken förbi de farliga nittiograderskurvorna vid Grana och Erikslund och de många lokalutfarterna och bullerstörningarna av bebyggelsen på denna delsträcka.
Den farliga kurvan vid Erikslund byggs bort
Från Erikslund, förbi Nibble och fram till Frestaby förbättras vägen med bland annat bredare vägrenar och separata gång- och cykelvägar. Från Frestaby till Stockholmsvägen är vägen ganska bra idag med separerad gång- och cykeltrafik och bullerskydd. Förbättringar kan ske vid behov.
Trafikplatsen där Vallentunavägen ansluter till Stockholmsvägen idag görs eventuellt om till en cirkulationsplats och därefter fortsätter vägen på en bro över E4 med nya på- och avfartsramper i varje fall norrut, eventuellt också söderut om detta är möjligt. En sådan direktanslutning till E4 har, enligt Trafikverkets förstudie, stor potential att avlasta Glädjens trafikplats.
Vallentunavägen ansluts här direkt till E4 vilket avlastar Glädjens trafikplats
Från den nya bron över E4 kan sedan en bussgata och gång- och cykelväg byggas över grusåsen med anslutning till rondellen vid Kyrkvägen/Husarvägen i Centrala Väsby. Detta skulle betyda väsentligt genare och snabbare buss-, cykel- och gångförbindelser till bland annat Carlslund, Tolanområdet, Herrängen och Frestaby. En förbindelse som länge diskuterats i kommunen skulle härigenom kunna bli verklighet!
En direkt bussgata över åsen till centrala Väsby skulle väsentligt förkorta restiderna till bostadsområdena längs Vallentunavägen