Minska utsläpp och trängsel från trafiken
Bygg ut Väsby med smart stadsplanering centralt och söderut. Inte som Väsby sjöstad med 16500 bilrörelser per dygn, ökad trängsel och klimatutsläpp.
Det krävs många åtgärder för att trafiken ska bli miljömässigt hållbar. Den viktigaste på lång sikt är att bygga samhället så att behovet av resor minskar. Det kan ske genom smart samhällsplanering där bostäder, arbetsplatser och service ligger närmare varandra. Och där en stor andel av de resor som ändå måste göras kan ske med miljövänlig kollektivtrafik, cykel eller gång.
I den nya regionplanen för Stockholmsregionen, RUFS 2010, är en viktig princip att bygga tätt och samlat nära de stora kollektivtrafikstråken. Upplands Väsby har i grunden en bra struktur med en samlad central tätort. Den går att utveckla mer genom förtätning och utnyttjande av dåligt använd central mark. Samtidigt ska viktiga grönområden bevaras, både mindre bostadsnära områden och de större gröna kilarna i öster och väster.
– Miljöpartiet vill också utveckla Upplands Väsby söderut, säger Lars Valtersson, Miljöpartiets gruppledare. Vi vill att den stora "grusgropen" Älvsundadalen ska utvecklas till en högklassig ekologisk stadsdel som på sikt knyter ihop Sollentuna och Upplands Väsby i en sammanhängande stadsbebyggelse.
– Väsby sjöstad strider mot dessa principer genom att bilda en isolerad enklav som förutsätter att några av kommunens finaste naturområden skövlas, fortsätter Lars Valtersson. Den skapar inte heller någon hållbar trafik i kommunen med 16500 fordonsrörelser per dygn enligt projektets egna prognoser. Det kommer att skapa ökade klimatutsläpp och trafikinfarkt på Mälarvägen både i Eds allé och centrala Upplands Väsby (se filmen).
Hållbar stadsplanering är en viktig del i Miljöpartiets nya trafikprogram för nästa mandatperiod. Programmet innehåller också ett flertal andra förslag som alla syftar till att skapa en mer miljö- och klimatvänlig trafiksituation i kommunen.
– Kommunen har ett mål att halvera de direkta klimatutsläppen i Väsby till 2020, säger Ingela Melkersson, kommunfullmäktig (MP) som är specialiserad på miljö- och trafikfrågor. Trafiken står idag för 70 procent av utsläppen och därför är varje åtgärd som gör kollektivtrafik och cykling mer attraktiva viktig.