MP värnar om naturen i Väsby

Två nya naturreservat, Väsby friluftsområde, stadsdelsparker och bostadsnära grönområden. Miljöpartiet slår vakt om och utvecklar naturen i Väsby samtidigt som det byggs fler bostäder än på många år.

"Vi slår vakt om Väsbys gröna värden", stod det på Miljöpartiets valaffischer i Upplands Väsby vid kommunvalet 2014. Det är en paroll som partiet tar på stort allvar. I en stressad tillvaro i ett växande storstadsområde är tillgång till vacker och ostörd natur en nödvändighet och livselexir för människor. Både för den korta kvällspromenaden, hundrastningen eller löprundan i närområdet och dagsutflykten, bär- och svampplockningen eller orienteringstävlingen i större oröda friluftsområden på helgerna.

– En del av våra kritiker målar ibland upp en motsägelse mellan att värna om natur och gröna värden och behovet av att utveckla samhället med nya bostäder och arbetsplatser för en växande befolkning, säger Lars Valtersson, Miljöpartiets kommunalråd i Upplands Väsby. Det är en helt konstruerad motsägelse, fortsätter han. Med intelligent planering går det utmärkt att uppnå båda målen samtidigt. Vi har under den här mandatperioden, som del av den rödgröna koalition som styr Väsby, visat att det är fullt praktiskt möjligt.

Förra året kunde kommunfullmäktige äntligen fatta beslut om att göra Törnskogen, en del av Rösjökilen söder om Norrviken, till naturrservat. Det är något Miljöpartiet kämpat för i många år, vår första motion i frågan väcktes redan 1998! Läs mer. Nu planerar kommunen för ännu ett naturreservat, Bergaskogen i Järvakilen omedelbart väster om Runbyskolan. Och Miljöpartiet verkar för att ytterligare natur ska skyddas.

Parallellt med detta planerar kommunen nu också för en utbyggnad av möjligheterna för friluftslivet i Runbyskogen, Kairo- och Sättraområdet under det samlande arbetsnamnet Väsby friluftsområde. Ett tidigt exempel som redan genomförts på förslag av Miljöpartiet är att det elljusspår som tidigare slutade vid Kairo nu förlängts och gjorts till ett rundspår en annan väg tillbaka till Runbyskolan.

– Men det är inte bara de större områdena i kommunens yttre delar som är viktiga att värna, säger Miljönämndens ordförande Maria Tuvesson (MP). Större gröna stadsdelsparker som t.ex. Smedbyskogen, Apoteksskogen och Sandaskogen är precis lika viktiga. Liksom de många små "fickparker" och mindre skogsområden som finns litet här och var insprängda i bebyggelsen. Jag är själv en inbiten joggare, Sandaskogen är ett av mina favoritspår, säger Maria.

– Och omsorgen om det gröna i stadsmiljön betyder inget stopp för utvecklingen av nya arbetsplatser och bostäder i kommunen. En viktig sak jag lärt mig de senaste åren är vilken fantastisk potential det finns i begreppet "förtätning", säger Lennart Olsen (MP), ordförande i kommunstyrelsens Miljö-och planutskott. Projekt som Fyrklövern, Väsby Entré, Tegelbruket, Smedsgärdstomten, Älvsundadalen och många andra visar att det finns många ytor där det är möjligt att bygga god och tät stadsmiljö utan att några väsentliga naturvärden går förlorade.