Snart byggs fler laddstolpar

Kommunstyrelsen har antagit en strategi för utbyggnad av laddstolpar för elbilar i Väsby. Det var ett av Miljöpartiets vallöften.

För att fler ska våga köpa elbil behövs många platser där bilen kan laddas så att man inte drabbas av "eltorsk". Men hittills har ganska få laddplatser byggts ut i landet och i kommunen, därför att det finns så få elbilar. Känns dilemmat igen, vilket ska komma först, hönan eller ägget?

Miljöpartiet föreslog inför valet 2014 att Upplands Väsby kommun ska ta initiativ till att minst 30 nya laddstolpar ska komma under mandatperioden 2015-18 på strategiskt valda platser i Upplands Väsby https://www.mp.se/upplands-vasby/just-nu/underlatta-elbil-i-Vasby .

Nu är vallöftet på väg att förverkligas. Kommunstyrelsen antog den 28 november en strategi för hur utbyggnaden ska gå till och uppdrog samtidigt åt Teknik- och fastighetsutskottet att genomföra utbyggnaden. Utbyggnaden ska i första hand ske vid parkeringsplatser på kommunal mark, exvis vid fritidsanläggningar, skolor, arbetsplatser och gatunätet i Centrala Väsby. Utbyggnaden ska ske tillsammans med en extern leverantör som ska tillhandahålla tjänsten, sköta driften, och ta betalt av kunderna. På längre sikt ska detta bli ekonomiskt självbärande, men ett visst kommunalt stöd kommer troligen att behövas inledningsvis innan elbilarna blir fler.

Kommunen ska också uppmuntra och stödja andra ägare av parkeringsplatser att uppföra laddstolpar, t.ex. vid affärscentra, hotell, arbetsplatser, bensinstationer, osv.

Laddstolparna beräknas uppföras under 2017 och 2018.