Väsbybor föreslår förbättringar i skolan
Fler lärare och annan stödpersonal var vanliga förslag när Miljöpartiet inbjöd till samtal om skolan i Väsby Centrum den 12 oktober. Oron var stor över de dåliga skolresultaten i kommunen.

Många mätningar har under lång tid visat att skolan i Upplands Väsby har stora problem. Det finns säkert flera orsaker till det, men en mycket trolig orsak är de nedddragningar som den styrande alliansen gjort, särskilt åren efter dess maktövertagande 2006, då man under flera år minskade skolans resurser under namn av "effektiviseringar". Allt för att få råd att sänka skatten i kommunen. Att skolan behöver mer resurser var också en allmän uppfattning bland de Väsbybor som lämnade in förslag eller samtalade med Miljöpartiets representanter i Centrum.
Skolresultaten i årskurs nio 2013. Upplands Väsby översta stapeln, tyvärr sämst i Stockholms län
Bland de vanligaste förslagen som framfördes var mer personal i skolan. Det gällde både "vanliga" lärare, specialpedagoger, assistenter och elevvårdspersonal. Särskilt viktigt var att elever med behov av extra stöd kan få det, både i skolan och genom stöd till familjerna. Flera betonade behovet av mindre klasser för att få en ökad arbetsro. Lärarna måste också få bättre arbetsförhållanden och bättre lön. Några pekade på behovet av mer ordning och respekt för lärarna, ett svar nämnde att lärarna ska ha möjlighet att säga ifrån utan att bli polisanmälda.
Flera svar berörde pedagogiken i skolan. Skolan måste arbeta mer med grundkunskaperna som tidig läsning och räkning och med uppföljning av elevernas behov. Det är också viktigt att stärka elevernas motivation och självkänsla. Andra förslag som kom upp var mer läxhjälp och mindre detaljstyrda läroplaner.
Miljön runtomkring undervisningen är också viktig, till exempel att skolan har ändamålsenliga och väl underhållna lokaler med tillräckliga ytor, god belysning, förbättrad renlighet i gymnastiklokaler och toaletter och trevliga skolgårdar. Skolmaten måste bli bättre, bland annat genom mer lokal odling och tillverkningskök på de enskilda skolorna. Skolorna måste också ha en tillräcklig budget för skolmaterial och IT-hjälpmedel och för fritidsaktiviteter och utflykter.
Några svar tog också upp vikten av en likvärdig skola där alla barn har lika rätt till utveckling. Något svar var negativt till privata och vinstdrivna skolor, ett annat ville att skolan skulle förstatligas.
Sammanfattningsvis kan man nog säga att de åsikter Väsbyborna framförde under dagen kretsar kring många av de frågor som skoldebatten handlar om. De överensstämmer ganska väl med flera av de krav på en förändrad skolpolitik som Miljöpartiet länge framfört. Svaren kommer nu att bearbetas ytterligare och vara en viktig grund när partiet fortsätter att utveckla sin skolpolitik i kommunen. Ett stort tack till alla Väsbybor som ville samtala med oss och lämna in konstruktiva förslag för en bättre skola i kommunen!
