Åtgärder för att stoppa covid-19 i äldrevården

Det ska vara möjligt med en tillfällig ökning av läkarinsatserna i kommunernas särskilda boenden, skriver Malena Ranch med flera.
Den 27 februari 2020 läggs den första patienten in för vård av covid-19 och det står klart att epidemin nått Uppsala län. Två veckor senare slår WHO fast att det rör sig om en pandemi.

Den rådande pandemin påverkar livet för oss alla på olika sätt. Allra mest påverkar det självklart människor som är i riskgrupp. Särskilt sårbara är de äldre som bor på särskilt boende, som är de äldsta och mest sköra och därmed löper störst risk att drabbas av ett mycket allvarligt sjukdomsförlopp vid covid-19.

Den höga smittspridningen har stresstestat vården och omsorgen i vårt län. Våra medarbetare i hälso- och sjukvården har gjort sitt yttersta för att ge vård efter behov. Men pandemin har även synliggjort att vi måste göra ännu mer för att säkerställa god vård. Coronakommissionen har kommit med en första delrapport. Där tydliggörs behovet av bättre regelverk, tydligare ansvarsfördelning och ökad medicinsk kompetens i äldreomsorgen. På alla politiska nivåer behöver vi nu tillsammans se över hur vi kan bygga samhället starkare. Vad behöver vi göra för att säkerställa att de som har stora medicinska behov verkligen får tillgång till läkarbedömning i hemmet och slipper åka in till sjukhus? Hur säkrar vi stöd till undersköterskor och sjuksköterskor i den kommunala hälso- och sjukvården?

Region Uppsalas förvaltning Nära vård och hälsa tillsatte direkt under pandemin en SÄBO-grupp som ansvarar för att samordna kommunikationen mellan regionen och kommunerna samt ta fram underlag för riktlinjer. Tidigt infördes även ett SÄBO-nätverk för alla läkare med ansvar för särskilt boende. Det har också hela tiden varit tydligt att individuella bedömningar ska gälla vid vård av covid-19 på SÄBO. Inga generella riktlinjer gällande prioriteringar har beslutats.

Vi har, i full enighet över partigränserna, beslutat att det är möjligt med en tillfällig ökning av läkarinsatserna i kommunernas särskilda boenden vid akut och tillfällig covid-19-smitta. Detta är tänkt att minska behovet av inläggning liksom påfrestningen på sjukhusen. Det stärker tryggheten för både äldre, anhöriga samt personal på boenden.

Oberoende av covid-19 så har blågröna styret i Region Uppsala riktat fokus på hur vi kan öka kvaliteten, tryggheten och kontinuiteten i vården för våra äldre i länet. I början av nästa år startar vi upp de första äldremottagningarna som har till uppdrag att ta ett helhetsgrepp om äldres hälsa. Vi utvecklar också vård i hemmet och utvidgar uppdraget för mobila närvårdsteam, bemannade av läkare och sjuksköterskor som gör hembesök. Fler invånare ska kunna få del av deras insatser och vi vill att de ska finnas tillgängliga på kvällar och helger – liksom i hela länet. Det är ett sätt att skapa trygg vård för personer som har behov av särskilda insatser. Det är också en insats som verkligen efterfrågas av akutmottagningen för att minska behovet av akutbesök.

Vi har vidtagit många åtgärder under pandemin för att ha en så säker vård som möjligt på de särskilda boendena, tydliga riktlinjer som uppdaterats kontinuerligt, läkarnätverk för SÄBO-läkare och en särskild beredskapslinje för särskilt boende. Vi kommer att fortsätta göra ytterligare förbättringar både utifrån resultatet i tillsynen och utifrån patientsäkerhetsarbetet. Vi fortsätter också med satsningar på stärkt vård för de äldre så som mobila team och äldremottagningar. Allt för en så trygg och säker äldrevård som möjligt.

Malena Ranch, ordf (MP), Vårdstyrelsen
Miriam Eriksson, 1:e v ordf (C), Vårdstyrelsen