Den största klimatsatsningen någonsin

I budgetpropositionen för 2018 presenterar regeringen den största satsningen på klimat och miljö någonsin. Redan 2018 vill regeringen satsa ytterligare 5 miljarder kronor på miljö- och klimatarbetet i Sverige och internationellt för att minska utsläppen och skapa jobb och utveckling i Sverige.

– Det är oerhört glädjande med den stora investering för miljö och klimat som nu presenterats. Regeringens satsning är den största investeringen någonsin för ett grönt samhällsbygge och är bra för miljö och klimat, för jobben och för kommande generationer, säger regionrådet Jenny Lundström (MP)

Satsningarna fördelar sig över en stor mängd åtgärder med investeringar i hela Sverige för att minska utsläppen av växthusgaser, för att ställa om till förnybar energi och för att värna biologisk mångfald i hav och på land. Särskilda satsningar presenteras också för att städerna ska vara levande och hållbara.

Regeringen föreslår historiskt stora investeringar på klimat- och miljöområdet. För 2018 innebär det:

En höjning med 109% inom utgiftsområde 20 (allmän miljö- och naturvård) jämfört med 2014. Vi har därmed mer än fördubblat satsningarna.
Totalt i budgeten läggs 5 miljarder kronor på miljö- och klimat under 2018.