Fria resor för unga i sommar

I sommar får alla skolelever som gått ut årskurs 6, 7, 8 och 9 samt årskurs 1 och 2 i gymnasiet kostnadsfritt resa med UL:s buss- och tågtrafik. Det har kollektivtrafiknämnden i Region Uppsala beslutat.
Regeringen har föreslagit ett statligt stöd för att finansiera kostnadsfri kollektivtrafik för skolungdomar och förutsatt att förslaget går igenom kommer länets ungdomar som går ut grundskolans årskurs 6, 7, 8 och 9 samt gymnasieskolans årskurs 1 och 2 att få kostnadsfria resor under sommarlovet.– Det är mycket bra att ungdomar får möjlighet att resa med bussar och tåg till aktiviteter eller sommarjobb under sommarlovet. Det är såväl klimatsmart som att det ger frihet och större oberoende för individen, säger Jenny Lundström, vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Genom det statliga stödet räknar kollektivtrafiknämnden med att det inte blir något intäktsbortfall på grund av färre sålda sommarlovsbiljetter.
I Uppsala län är det ca 25 000 ungdomar som omfattas och får fritt resande under juni, juli och augusti. UL kommer att skicka ut biljetter till alla som enligt uppgifter från länets kommuner tillhör de årskurser som regeringen beslutat ska få fritt resande under sommarlovet.