Jämställdheten måste gå längre

Det är 100 år sedan första svenska valet med kvinnlig rösträtt. Ett resultat av kvinnors hårda och långa kamp såväl i Sverige som andra länder. Det dröjde till 1960-talet innan antalet kvinnor i riksdagen översteg 10 procent och Sverige är fortsatt enda nordiska land som aldrig haft kvinnlig statsminister.

Hundra år efter kvinnlig rösträtt har vi krafter som tycker att jämställdheten gått för långt, att feminism är extremt och att kvinnors rätt att bestämma över sina egna kroppar ska begränsas. För Miljöpartiet är jämställdhet i grunden en frihetsfråga. En modern politik för ökad jämställdhet lägger fokus på lika möjligheter inom alla områden. Sverige har tagit många steg mot jämställdhet och ligger före många andra länder i världen. Men fortfarande finns mycket att göra för att Sverige ska bli jämställt på alla områden. Fortfarande har inte alla kvinnor samma makt och möjligheter som män. Skillnaderna uppkommer redan i skolan.

Kvinnor tar större ansvar för oavlönat arbete i hemmet, medan de får lägre lön än män i arbetslivet och i högre grad blir fattiga som pensionärer. I augusti 2020 var 77 procent av de som fick garantipension och 73 procent av de som fick bostadstillägg kvinnor. Även om vi uppnår ekonomisk jämställdhet för personer som kommer in i arbetslivet idag, så så kan det ta 40 år innan ojämlikheten för pensionärer upphör. Miljöpartiet har i regering höjt garantipensionen för de med lägst pension och inom pensionsgruppens arbete fortsätter vi prioritera de med lägst pension.

Brist på jämställdhet märks också i skillnader i hälsa. Forskning har visat att män i vissa fall fått snabbare behandling än kvinnor för hjärtinfarkt. Vissa kvinnosjukdomar har varit lägre prioriterade och kvinnor har upplevt att deras problem inte tas på allvar. Det krävs ständig analys och förbättringsarbete för att både kvinnor och män ska ha få jämlik och rättvis behandling.

Jämställd vård innebär inte att vården alltid ska vara likadan för kvinnor och män. Kvinnors och mäns kroppar är inte lika, de får inte alltid samma symtom och svarar olika på behandling. Ett första viktigt steg är att öka kunskaperna. Miljöpartiet har därför drivit på för att kommuner och regioner arbetar med att öppet redovisa hur jämställd vården och omsorgen är, med bland annat könsuppdelad statistik.

De senaste åren har Miljöpartiet i regeringen bidragit till satsningar för att stärka förlossningsvården och kvinnors hälsa. Socialstyrelsen fick i uppdrag att ta fram nationella riktlinjer för endometrios. Avgiftsfri mammografi har införts i alla regioner och preventivmedel som ingår i läkemedelsförmånerna är avgiftsfria för kvinnor under 21 år. En stor satsning har gjorts på psykiatri och psykisk hälsa, vilket har potential att minska sjukskrivningar för psykisk ohälsa, som är vanligare bland kvinnor än män.

För oss miljöpartister har jämställdhet alltid varit en av våra mest prioriterade frågor, ända sedan partiet bildades. Miljöpartiet var drivande för att utveckla samtyckeslagen som innebär att all sex som inte är frivilligt är olagligt, vi har satsat mer pengar till kvinnojourer och höjt biståndet för kvinnor i fattigare länder att få utbildning och rättigheter att leva fria från förtryck.

Yttersta exemplet på ojämställdhet är kvinnors risk att bli utsatta för hot och våld i en nära relation. Statistiskt är hemmet farligaste platsen för kvinnor. Sedan millennieskiftet har omkring 300 kvinnor mördats av sin man, ex-man eller pojkvän. Regeringen gör en samlad, flerårig satsning för att förebygga och bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck. Vi arbetar för att mäns våld mot kvinnor ska upphöra och att flickor och pojkar, kvinnor och män ska ha samma rätt till kroppslig integritet. För att öka skyddet måste vi ytterligare stärka insatserna på alla politiska nivåer. Vi välkomnar polisens och domstolarnas förbättrade arbetsmetoder att komma åt brottslighet kring barnäktenskap och hedersvåld. I Uppsala har arbetet mot hedersrelaterat våld förbättrats under Miljöpartiets tid vid makten.

Arbetet för ökad jämställdhet måste ständigt vara i fokus. Vi tillhör det parti som driver på, och det lovar vi att fortsätta med.

Malena Ranch (MP), regionråd
Maria Gardfjell (MP), riksdagsledamot