Mer cykling gör Uppsala hÄllbart
I dag firas Cykelns dag över hela vÀrlden. En dag nÀr organisationer, arbetsgivare, kommuner och privatpersoner tar initiativ till mer cykling. Miljöpartiet har politiskt huvudansvar för cykelsatsningar i Uppsala kommun sedan 2014. HÀromdagen utsÄgs Uppsala Äterigen för fjÀrde Äret i rad till Sveriges frÀmsta cykelfrÀmjarkommun. Ett fint kvitto som visar att Uppsala Àr en cykelkommun med höga ambitioner, stor bredd och politisk handlingskraft.

Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Vi fortsĂ€tter prioritera cykel och skapa förutsĂ€ttningar sĂ„ att fler ska kunna cykla bekvĂ€mt och sĂ€kert Ă„ret runt. Alla vinner pĂ„ cykling – om vi blir fler som vĂ€ljer cykeln minskar vi trĂ€ngseln för samtliga trafikslag. Det Ă€r sĂ€rskilt viktigt nĂ€r vi blir allt fler som bor i staden. Ren luft, mindre buller och bĂ€ttre folkhĂ€lsa fĂ„r vi pĂ„ köpet.
Vi behöver fler gator för enkom gÄng och cykel i och omkring Uppsalas stadskÀrna. SÄ fÄr vi bÀttre framkomlighet, renare luft och vi gör Uppsala till en trevligare stad. Att bygga stÀder med bilen som norm Àr utdaterat och tillhör 50-talets ideal. Moderna stÀder i vÀrlden prÀglas allt mindre av bilen och man satsar istÀllet pÄ en vÀlutbyggd cykelinfrastruktur.
Vi ska bygga staden med ökad tillgÀnglighet genom nÀrhet till fritidsaktiviteter, skola, naturomrÄden, arbetsplatser och service i fokus. Vi behöver inte transportera oss lÄnga strÀckor och spar tid. Livspusslet blir enklare. Det mÄr vi bra av.
Med nÀrhet och sÀkra vÀgar till skolor och fritidsaktiviteter ger vi barnen mer frihet att sjÀlva ta sig dit de vill till fots eller med cykel. Det bilkaos som idag rÄder vid vÄra skolor Àr osunt och rent farligt.
Genom fortsatta satsningar pÄ sammanhÀngande och sÀkra cykelvÀgar, sÀkra skolvÀgar och bra och sÀkra cykelparkeringar ska cykeln vara det bÀsta alternativet för resor inom tÀtorter i kommunen. Med el- och lastcyklar kan Ànnu fler resor bli cykelresor. Vi ska ta vara pÄ den möjligheten samt att utveckla cykelnÀtet till hög kvalitet och teknisk standard.Miljöpartiet vill ytterligare bygga ut snabbcykelvÀgar, cykelskötselstationer, tydligt separerade cykel- och gÄngvÀgar samt fler stöld- och vÀderskyddade parkeringar.
Vi ska dessutom ha sÀkra och tydliga överfarter och en god snöröjning och halkbekÀmpning vintertid. Utanför Uppsala tÀtort Àr det viktigt att bygga cykelvÀgar bÄde mellan orter pÄ landsbygden och in till Uppsala, samt cykelparkeringar vid större kollektivtrafiknoder. Region Uppsala Àr ocksÄ med och planerar viktiga cykelsatsningar utanför Uppsala stad som en ny cykelvÀg till Björklinge och pendlarparkeringen i Vattholma.
NÀr du cyklar kommer du verkligen frÄn dörr-till-dörr. Du slipper leta parkeringsplats, fastna i bilköer eller trÀngas pÄ en försenad buss. Det Àr förvÄnansvÀrt hur lÄngt du kommer pÄ kort tid med cykeln som fÀrdmedel. Idag kan du ocksÄ utan kostnad ta med dig cykeln pÄ UpptÄget och SL-pendeln till Stockholm utanför rusningstrafik. För Miljöpartiet Àr det viktigt att det ska gÄ att kombinera kollektivtrafik och cykel.
Miljöpartiet vill vidareutveckla konceptet CykelvÀnlig arbetsplats för fler arbetsplatser. Konceptet gÄr ut pÄ att göra det lÀttare för medarbetare att cykla till och frÄn jobbet samt i tjÀnsten.
För varje tramptag vi tar, om det sÄ Àr pÄ vÀg till jobbet, runt mountainbikeslingan eller under ett Àventyr med barnen, stÀrker vi vÄr egen hÀlsa och bidrar med en bÀttre miljö för oss sjÀlva och andra. Det Àr till och med sÄ att det gÄr att rÀkna ut hur mycket som vi alla i samhÀllet vinner ekonomiskt pÄ varje cyklad meter. VÄrt mÄl Àr att Ànnu fler Uppsalabor ska kunna resa hÄllbart med cykel. Det vinner alla i kommunen pÄ.
Rickard Malmström (MP), ordförande gatu- och samhÀllsmiljönÀmnden, Uppsala kommun
Per Eric Rosén (MP), ersÀttare gatu- och samhÀllsmiljönÀmnden, Uppsala kommun
Andrea Byding (MP), ersÀttare gatu- och samhÀllsmiljönÀmnden, Uppsala kommun
Jenny Lundström (MP), 1:e vice ordförande Trafik- och samhÀllsutvecklingsnÀmnden, Region Uppsala