Nu pekar vi ut riktningen för Wiks folkhögskola

Region Uppsala äger och driver folkhögskola på Wik och i Ultuna. Wiks folkhögskola har varit i Regionens regi sedan 1923 och har sedan dess bidragit till att utveckla länets kultur och bildning. Folkhögskolorna är en viktig aktör för att möta de utmaningar som samhället står inför.
När coronapandemin slog till med full kraft samtidigt som rapporter om bristande arbetsmiljö på folkhögskolan, i synnerhet på Wikområdet, valde vi i det blågröna styret i Region Uppsala att pausa de estetiska kurserna på Wik och göra en välbehövlig omstart.

Redan tidigare i år tog kulturnämnden ett beslut att Kultur, natur, hälsa och språk är folkhögskolans nya profilområden. Nu pekar vi ut riktningen ytterligare för att tydliggöra hur Region Uppsalas folkhögskola ska drivas och styras. På tisdagen fattar kulturnämnden i Region Uppsala beslut om en ny verksamhetsplan för 2021. Den nya verksamhetsplanen slår fast att vi redan under hösten 2021 kommer starta upp tre långa estetiska kurser. Bild- och formkurser planeras liksom en kurs inom berättande (storytelling). Dessa är områden med en stark anknytning till Uppsala och där efterfrågan och kompetensbehovet är stort.

Den kulturella profilen förstärks också på hela skolan. Kultur ska genomsyra kursplanerna inom samtliga kurser på folkhögskolan och fler kulturevenemang för allmänheten ska erbjudas. Sedan coronapandemin drabbade oss i våras har antalet arbetslösa, varsel och konkurser ökat. Särskilt drabbad är kulturbranschen. Samtidigt syns ett stort behov av personal inom vården. Folkhögskolan kan bidra till att stärka människor med kurser om digitalisering för kulturarbetare, kurser för personlig assistent och fler allmänna kurser där personer
som av olika anledningar behöver läsa in gymnasiekompetens kan göra det. I planen för 2021 kommer den geografiska närvaron i länet öka med kurs inom allmän linje i både Tierps och Heby kommuner i första skedet. Planer framöver finns även för Enköping och Östhammar. Region Uppsalas folkhögskola ska arbeta med det som är kärnan, att människor i olika skeden i livet kan välja att fortbilda sig.

Nu levererar vi det vi har lovat. En omstart som kommer leda till en starkare folkhögskola, väl rustad för att bidra än mer till kultur och bildningen i länet och möta de svåra utmaningar samhället står inför.

Cecilia Linder (M), ord förande kulturnämnden
Frida Björk (KD), 1:e vice ordförande