Tåglandet Sverige – Viktiga gröna prioriteringar för hållbart resande

Tåglandet Sverige – Viktiga gröna prioriteringar för hållbart resande

Miljöpartiet de Gröna presenterade idag ‘Tåglandet Sverige’ – partiets ingång inför samtal mellan partierna om kommande nationella infrastrukturplan.

Läs mer: Tåglandet Sverige

Staten har antagit Uppsalapaketet och ska bygga ytterligare två spår mellan Uppsala och Stockholm. Miljöpartiet vill tydliggöra att det som har utlovats från statens sida i avtalet också ska hållas.

– Miljöpartiet prioriterar fyra spår mellan Uppsala och Stockholm. Ingångna avtal mellan staten och kommunerna gäller. I Tåglandet Sverige är Uppsala en viktig destination och knutpunkt. Med moderna, snabba och tillförlitliga tågförbindelser klarar vi klimatmålen, säger Maria Gardfjell (MP), riksdagsledamot.

Miljöpartiets linje är tydlig – politiken måste visa allvar kring omställningen till ett hållbart samhälle och klimatsmart resande och då finns inget bättre sätt än att satsa på järnvägen.

– Uppsalapaketet med fyra spår till Stockholmsom säkrar välfungerande tågtrafik och därmed också kapacitetsstark kollektivtrafik inom Uppsala med spårväg. Snabba och tillförlitliga tågförbindelser och kapacitetsstark kollektivtrafik behövs för att vi ska kunna nå klimatmålen och rädda planeten, säger Rickard Malmström (MP), kommunalråd i Uppsala.

Tåg är en central och självklar del av den gröna återhämtningen och ger en stark regional utveckling. Utbyggda banor gör att tåget tar fler passagerare och gods från flyg och lastbilstransporter.

– Miljöpartiet sätter nu tydligt ner foten då det gäller Oslo-Stockholm. Vi politiker i Uppsalaregionen vill se kombinationen med ny järnväg Enköping-Uppsala – en viktig länk som kopplar stråket från Oslo-Örebro till såväl Arlanda som till Ostkustbanan, säger Jenny Lundström (MP), 1:e vice ordförande i Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Region Uppsala.

Miljöpartiet vill se utbyggda sträckningar:
Fyrspår mellan Uppsala och Stockholm (överenskommelsen om Uppsalapaketet ska gälla)
Oslo-Stockholm (via Västerås, Örebro, Arvika och Karlstad) under 3 timmars restid.
Oslo-Köpenhamn
Lund-Hälssleholm och Borås-Göteborg färdigställs snabbt
Nya Ostkustbanan med dubbelspår Gävle-Sundsvall-Härnösand
Norrbotniabanan
Stambanor för höghastighetståg Stockholm-Göteborg-Malmö. De nya banorna ska genomföras i enlighet med Sverigeförhandlingens förslag med centrala stationslägen i städerna längs med sträckningen.

Relaterade nyheter

Uppsala län, 29 oktober 2025

Alla i Uppsala län bär ansvar för vår demokrati

Uppsala län, 14 februari 2025

Regionen behöver hållbar ekonomi, tillgänglig vård och kompetens

Uppsala län, 29 augusti 2024

Vårt krav: Ta emot skadade från Gaza

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter