Det svenska strandskyddet är unikt och måste värna

Att försämra strandskyddet är en farlig väg att gå. Stränderna är viktiga inte bara för oss, stränderna har också stor betydelse för växter och djur. Vi är är oroliga för okloka politiska beslut som drabbar generationer. Som leder till att våra barn och barnbarn inte längre kommer att kunna vistas vid stränderna. Och att djuren och växterna som behöver orörda stränder försvinner. Miljöpartisterna Rickard Malmström, Klara Ellström och Lars Friberg skriver i UNT (aug 2019)
Vi är många som älskar stränder. Att kunna vandra längs vatten, bada, fiska, lägga till med en båt eller bara sitta och njuta av en vattenspegel betyder mycket för många av oss.
Tack vare vårt svenska strandskydd kan vi göra det. När strandskyddet infördes i mitten av 1900-talet gjorde man det för att man såg hur de attraktiva stränderna privatiserades i hög takt. Framsynta politiker insåg behovet av att skydda dem för att alla skulle få tillgång till dem – även i framtiden.
Att det nu blåser andra vindar är tydligt när man läser Centerpartiet i Uppsala kommuns debattartikel om strandskyddet. I Centerpartiets Uppland ska det tydligen vara fritt fram att bygga på stränderna förutom i särskilda fall. Istället för att stränderna, som idag, ska vara skyddade utom i särskilda fall.
Nu har en statlig utredning satts igång om att förändra strandskyddet i grunden. Det var ett av Centerpartiets krav för att skriva under det så kallade januariavtalet.
Men att försämra strandskyddet är en farlig väg att gå. Stränderna är viktiga inte bara för oss, stränderna har också stor betydelse för växter och djur. Många arter har sin livsmiljö i strandzonen. Landlevande djur kommer till stränderna för att dricka. Under vattenytan behöver många växter och djur de grunda, strandnära områdena för att leva och föröka sig.
När företrädare för Centerpartiet i Uppsala kommun föreslår en omvänd bevisbörda, missar de poängen med strandskyddet. Förlusten av en strandmiljö med biologisk mångfald och stora rekreationsvärde kan vara svår, kostsam eller helt omöjlig att återställa när den har gått förlorad.
Vi ska vara tacksamma för att tidigare politiker har månat om strandskyddet av ytterligare ett skäl. Att vi inte, som i övriga Europa, har bebyggt stränderna, innebär att vi vid sidan av ett mer levande djur- och växtliv och tillgängliga stränder, också kommer att få mindre problem med de skred och översvämningar som ökar som en effekt av klimatförändringarna.
Centerpartiet anger landsbygdsutveckling som skäl för att luckra upp strandskyddet. Men landsbygdsutveckling handlar om helt andra saker. Det handlar om tillgång till skola, affär, kommunikationer, företag, offentlig service, ett levande föreningsliv m.m.
Borgerliga regeringar har två gånger tidigare luckrat upp strandskyddet. Alltid med samma resultat – att allt fler hus byggs på stränderna i de redan mest exploaterade områdena. Centerpartiet framför själva att förändringarna snarare har gjort strandskyddsreglerna krångligare. Vi frågar oss då varför ni med sådan entusiasm vill fortsätta på samma bana?
I Uppsala kommun har vi inte så många strandområden. Många av dem är redan bebyggda. Miljöpartiet anser att det är viktigt att de som finns kvar ska kunna nyttjas av alla.
Vi har inte några problem med att diskutera förtydliganden och regelförenklingar för de dispenser som redan finns idag när det gäller lantbrukares och andra företagares behov av att bygga vid stränderna. Men vi är oroliga för okloka politiska beslut som drabbar generationer. Som leder till att våra barn och barnbarn inte längre kommer att kunna vistas vid stränderna. Och att djuren och växterna som behöver orörda stränder försvinner.
Rickard Malmström, kommunalråd med ansvar för klimat och miljö (MP), Uppsala kommun
Klara Ellström, ordförande i Miljö- och hälsoskyddsnämnden (MP), Uppsala kommun
Lars Friberg, ledamot i Plan och byggnadsnämnden (MP), Uppsala kommun