Stärk den biologiska mångfalden i Stadsskogen

Naturreservatet Stadsskogen är ett av våra mest välbesökta skogsområden och en oerhörd tillgång för gammal som ung, fågel som småkryp och som vi därför självklart måste värna om.
Allan Kruuka lyfter brandrisken i insändaren ”Det är eldfara i Stadsskogen” i UNT 20/04/15.

Fler människor i området innebär dock tyvärr, precis som Allan skriver, en större risk för att brand ska uppstå. I de fall där det brunnit i något av de kommunala naturreservaten beror det främst på mänskliga faktorer, där till exempel kvarglömda engångsgrillar eller dåligt släckta fimpar är orsaken.

Risken för att det skulle uppstå en storskalig skogsbrand i Stadsskogen anser vi dock är liten, dels p g a av att området just är välbesökt och att det därmed finns folk som snabbt kan larma räddningstjänsten. Dels också för att det även finns många barriärer i form av stigar som kan stoppa upp en markbrand. Den döda veden på marken utgör i regel inte en risk för skogsbrand, eftersom stockarna ofta är rätt murkna och fuktiga. Då är det nog värre med de stående döda granar som dött av ex. granbarkborreangrepp.

Både stående och liggande död ved är fina boplatser för ex en rad småkryp och därmed ett dukat smörgåsbord för fåglar, vilket gör att vi därför gärna lämnar död ved kvar i skogen. Men sådana träd som riskerar att falla över tätt frekventerade stigar sågas ofta ner eller görs till högstubbar. Om många träd behöver tas ned på samma ställe tar vi ibland också ut en del ur skogen för att det inte ska se för risigt ut och för att det fortfarande ska gå att ta sig fram.

Den biologiska mångfalden minskar i allt snabbare takt över hela världen. Djur- och växtlivet hotas av föroreningar, bekämpningsmedel, skogsskövling, utfiskning och klimatförändringar.

I Sverige finns drygt 4 000 rödlistade arter och de främsta hoten mot deras existens är skogsbruk och igenväxning av öppna landskap med ängar och hagar, vilket gör att många arter får allt svårare att klara sig.

Om vi alla hjälps åt att vara försiktiga vid eldstäder och vid användandet av engångsgrillar men även hörsammar myndigheternas eldningsförbud när torka råder, kommer Stadsskogen finnas kvar i många hundra år framöver samtidigt som vi värnar och stärker den biologiska mångfalden.

Rickard Malmström, ordförande gatu- och samhällsmiljönämnden