Fästningsbadet är för dyrt

Miljöpartiet de Gröna i Varberg föreslår att bygget av Fästningsbadet avslutas omedelbart.

Arbetet med Fästningsbadet påbörjades av Hamn och Gatuförvaltningen 2008 för att de senaste åren ha intensifierats efter att bland annat Sparbanksstiftelsen sagt sig vara villiga att delfinansiera bygget. Den ursprungliga kalkylen som gjordes pekade på att det skulle kosta ungefär 8 miljoner kronor att bygga. Detta höll inte alls och när Sparbanksstiftelsen kom med på tåget budgeterades bygget till 15 miljoner kronor.

I anslutning till arbetet med Fästningsbadet har det visat sig att piren behöver förstärkas oavsett om det blir ett bad eller ej. Arbetet beräknas kosta upp till 10 miljoner kronor beroende på lösning. Med ett bad förespråkar förvaltningen komplett så kallad jetinjektering där cement sprutas in med högt tryck i piren, vilket skulle landa på maxbeloppet.

Under 2016 har kalkylen för Fästningsbadet uppdaterats ett antal gånger och vid skrivandets stund i november 2016 finns det två huvudsakliga beräkningar, dels 31,5 miljoner kronor och dels 25 miljoner kronor. I projektet har så här långt kostnader för strax under 15 miljoner kronor redan arbetats upp i form av konsulttjänster och inköp av material (cirka 7 miljoner). Att nämnden beslutat att köpa material till ett projekt som ännu inte är beslutat om genomförande är i sig märkligt men syftet med det är väl dokumenterat och får i sammanhanget främst ses som en nyans i debatten. Vi menar dock att den typen av inköp verkligen borde stillas i sin linda och inte på något sätt få lov att bli rådande praxis.

Det förslag som nämnden har som huvudalternativ är att bygga Fästningsbadet till en kostnad om 28 miljoner kronor. Då Sparbanksstiftelsen går in med 15 miljoner kronor behöver alltså kommunen skjuta till ytterligare 13 miljoner för att kunna genomföra Fästningsbadet.

Skulle projektet avslutas här och nu så får nämnden hantera kostnaden som uppkommit i projektet så här långt. Förvaltningen menar att det kan vara möjligt att sälja det material som beställts men då det är specialutformat så kommer långt i från det fulla värdet att kunna fås tillbaka – uppskattningsvis enbart 2 till 4 miljoner kronor. Effektivt skulle nämnden belastas med ungefär 12 miljoner kronor i kostnad vid ett stopp.

Placeringen av ett bad i området är något vi ställer oss bakom som faktiskt projekt, vi har i det fallet idag ingen anledning att avråda från den idén. Men samtidigt hamnar det inte helt och hållet optimalt utifrån förutsättning med fartygstrafiken som går ganska nära. Dessutom finns det redan en möjlighet i Kallbadhuset idag. Vidare har vi i det tidiga arbetsmaterialet till idéer om Västerport noterat att önskan om badmöjligheter i södra delen runt nuvarande Stena-terminalen är en populär tanke. Att då bygga ett bad vid Fästningen 2016 för att 2025 bygga ytterligare en badmöjlighet invid Västerport utan att se till helheten verkar smått ogenomtänkt. På sikt skulle vi gå från ett bad till tre bad på väldigt kort avstånd från varandra, med alla driftkostnader som det för med sig varje år.

Beräkningen i förslaget till Fästningsbadet är oerhört svårbedömd och med tanke på att siffrorna uppdaterats flera gånger bara i år anser vi det mycket troligt att 13 miljoner (plus de 15 från Sparbanksstiftelsen) inte kommer att räcka. Då är det bättre att inse att projektet inte skötts rejält och här och nu ta förlusten på 15 miljoner och hoppas att materialet som köpts in kan användas till något annat (Parkbänkar? Spång? Lekplats?) eller säljas för att mildra förlusten något.