Frågor till VEAB om användning av round up

Vid tisdagens möte med kommunfullmäktige ställde Madeleine Bagge två frågor till Reine Antoner, ordförande för Varbergs Energi AB, med anledning av deras användning av bekämpningsmedlet round up.

De fyra hållbarhetsprinciperna som vi valt att styra Varberg utefter anger bland annat att vi inte vill utsätta vår omvärld systematiskt för naturfrämmande kemikalier genom samhällets produktion. Dessutom står det i målbilden för Livskraftiga ekosystem i Hållbarhetsmålen att vi ska minska användningen av skadliga kemikalier och arbeta för giftfria miljöer både inom och utomhus.

Varbergs Energi har under våren fått tillstånd att sprida det kemiska bekämpningsmedlet round up på ett antal platser i kommunen. Även om round up av dagens snitt inte är i det närmaste lika farligt som det en gång varit så är det fortfarande tveksamt att använda det. Bland annat är dess bas glyfosat som klassas som sannolikt cancerframkallande och det påverkar utan tvekan balansen i ekosystemet i området där det används.

Följande frågor behöver därför ställas till VEAB

• Har substitutionsprincipen beaktats i valet av bekämpningsmedel?
  • Finns det någon plan på att arbeta på ett annat sätt för att närmare uppnå Hållbarhetsmålen?