Framåt för stationsläge i Väröbacka

Debattartikel i Hallands Nyheter (tillsammans med övriga gruppeledare i majoritetssamarbetet) om infrastruktursatsningar för framtiden.

Länge har det pratats om ett tågstopp i Väröbacka.

Nu har Varbergs kommun tagit ett viktigt steg för att planerna skall bli verklighet. Ett jättearbete är gjort i den så kallade Fördjupade översiktsplanen Norra Kusten. Den pekar ut vad olika mark- och vattenområden får användas till.

Det har varit massor av möten och mycket dialog med boende, företagare och andra intressenter runt om i kommunen. Väldigt många synpunkter har tagits emot. Flera goda tankar och idéer har arbetats in i det förslag som nu är ute hos allmänheten för ytterligare synpunkter innan vi beslutar om den fördjupade översiktsplanen under hösten 2016.

Varbergs kommun har pekat ut det stationsläge som vi tror fungerar allra bäst. Inledningsvis för att Öresundståget skall kunna stanna och på sikt arbetar vi för att Kungsbackapendeln skall kunna förlängas. På Väröhalvön finns det redan idag många stora och framgångsrika företag med många anställda. Det finns stora utbyggnads- planer i den plan vi hanterat – både för verksamheter och bostäder. Att få till ett tågstopp betyder väldigt mycket för bygd- ens utveckling och hela Varbergs utveckling. Vi har systematiskt bearbetat såväl Regionen som Trafikverket för att få till en station. För att få ytterligare tyngd i vår argumentation samarbetar vi med Kungsbacka.

Även annan infrastruktur är en förutsättning för hållbar utveckling. Kattegattsleden – cykelleden mellan Helsingborg och Göteborg – har byggts på många ställen i Varbergs kommun under året och det arbetet pågår för fullt för att kunna få en sammanhållen fin cykelled.

På tal om cykel så har vi klättrat rejält i rankingen över Bästa cykelkommun. Vi är självklart glada för att vårt målmedvetna arbete för bättre cykelförutsättningar uppmärksammats! Vi är också väldigt glada för att Varbergs eget cykelföretag, Cycleeurope/Monark/ Crescent, valt att flytta sin tillverkning av elcyklar till Varberg från Frankrike. Vi ser fram emot ett gott samarbete kring de så viktiga hållbarhetsfrågorna som just cykling representerar. Varbergs nya cykelplan är just nu ute på remiss.

En cykelplan pekar ut kommande utbyggnad av cykelleder, cykelservice med mera. Vid all nybyggnation av nya områden är det viktigt att cykelleder är färdiga samtidigt som inflyttning sker – allt för att få goda vanor i vardagen.

I all hållbar samhälls- planering får gående, cyklister och kollektivtrafikåkare allt större utrymme – och prioriteras i nämnd ordning. Bilen kommer självklart att behövas även i framtiden – i synnerhet där kollektiv- trafiken inte är så väl utbyggd. Vi ser glädjande nog att bilarna blir alltmer miljövänliga och vi arbetar för att svara upp mot detta – exempelvis genom utbyggnad av laddstolpar och att kommunens fordon i stor utsträckning körs på förnybart bränsle.

I Varberg har vi inte varit särskilt bra på att åka buss – i stadsnätet faktiskt sämst i Halland. Sedan årsskiftet har vi i samarbete med Hallandstrafiken ändrat linjesträckningen för stadsnätet. Detta innebär färre stopp, kortare åktid och fler avgångar. I samband med det har vi byggt om flera busshållplatser för att det skall vara bekvämare att åka kollektivt. Detta har inneburit en betydande ökning av intresset för att åka buss i Varberg.

Varbergs kommun har också starkt engagerat sig i den dåliga standarden på 153:an och det så kallade Viskadalsstråket ( det vill säga Viskadalsbanan för järnväg och 41:an för bil, buss och lastbil). Dessa stråk är mycket viktiga för många av våra framgångsrika företag i Varberg. Det dåliga skicket innebär också stora säkerhetsrisker för de kringboende – liksom för trafikanterna.

Varbergs kommun för regelbundna diskussioner med Trafikverket (som äger vägarna och järnvägen) och deltar aktivt i de utredningar som pågår för att förbättra standarden.

Stefan Edlund (MP)
Ann-Charlotte Stenkil (M)
Harald Lagerstedt (C)
Tobias Carlsson (L)
Kerstin Hurtig (KD)

Publicerad i Hallands Nyheter den 12 juli 2016.