Miljöpartiet kritiska till yttrande om åtgärdsprogrammet för vitryggig hackspett

Miljöpartiet är kritiska till hur kommunstyrelsen i Årjäng avfärdat ett förslag till nytt åtgärdsprogram för bevarande av vitryggig hackspett.
– Vi vill att hackspetten ska överleva i vårt land, och även de andra hotade arter som behöver samma livsmiljö som vitryggen, säger Lennart Bryntesson, språkrör för Miljöpartiet i Årjäng.

– Och vi motsätter oss kraftigt en debatt på den barnsliga och oseriösa nivå som kommunstyrelsen valt i sitt yttrande, fortsätter Lennart Bryntesson. Om det finns brister i det föreslagna åtgärdsprogrammet, så får man ändå se till att diskutera de bristerna på ett seriöst och konstruktivt sätt.

Stina Bergström, språkrör för Miljöpartiet i Värmland, är också undrande inför Årjängs kommunstyrelses agerande.

– För att vi ska ha ett produktivt och lönsamt skogsbruk, utan att utarma mångfalden i vår natur, behövs det olika insatser för att hjälpa de arter som missgynnas av dagens skogsbruk. Åtgärdsprogrammen för hotade arter är till för att vägleda och samordna sådana insatser, så att de blir så effektiva som möjligt. Det är både konstigt och olyckligt om en kommun motsätter sig det, säger Stina Bergström.

För ytterligare information:
Stina Bergström, språkrör MP Värmland, 070-332 51 57