Miljöpartiet röstade NEJ!

Idag beslutade Regionfullmäktige att gå in som delägare i Karlstad Airport och stå för upp till 20 miljoner per år av kostnaderna. Miljöpartiet röstade NEJ!

Här är Jesper Johanssons (MP) tal i debatten:

"Mitt och Miljöpartiets ställningstagande i detta ärende utgår ifrån det mycket allvarliga överhängande hotet om klimatförändringar – En stor global kris, där alla beslutsfattare måste agera, och även förändra sina tidigare prioriteringar. Det är inte så att alla slags verksamheter är lika i förhållande till denna kris. Mänsklighetens olika verksamheter har olika stor påverkan på klimatet, och därmed på de framtida förutsättningarna för allt liv på vår planet, inklusive förutsättningarna för mänskligheten själv. Detta är välkänt för de allra flesta.

Eftersom läget är allvarligt och tiden knapp, så är det viktigt att resurser kanaliseras till sådana verksamheter som minskar klimatpåverkan, och inte till dem som ökar den. Det gäller i synnerhet offentliga beslut och fördelningen av offentliga medel från skatteintäkter, då vi har ett särskilt ansvar och medborgarnas förtroende att göra vad vi kan för att förhindra allvarliga kriser. Detta oavsett om de pågår under en kortare tid – som den pågående pandemin – eller om de riskerar att under oöverskådlig tid förstöra grundvalarna för våra samhällen – och för Jordens ekosystem.

Flygtrafik är en av de mänskliga verksamheter som har särskilt stor klimatpåverkan. Samtidigt är det också en bransch som i mycket hög grad fortsätter att gynnas av skattelättnader och offentlig finansiering. Det är delvis tack vare dessa offentliga stöd som världens flygtrafik och dess utsläpp har haft en dramatisk ökning under de senaste årtiondena. Detta gäller både affärsresor och charterturism. I Miljöpartiet i Värmland kan vi inte ställa oss bakom några beslut som innefattar fortsatt ekonomiskt stöd till kommersiell flygtrafik.

Jag yrkar därför avslag till förslaget."

På bilden ser ni Eva Hallström, Jesper Johansson, Torbjörn Nilsson och Robert Halvarsson, alla från Miljöpartiet, som idag var med på Regionfullmäktigesammanträdet.