Regeringens miljösatsningar bra för Värmland

Stina Bergström och Jesper Johansson, båda språkrör för Miljöpartiet i Värmland, är glada över de miljösatsningar som utlovats i regeringens kommande budget.
– Särskilt glad är jag för de stora satsningarna på att skydda värdefull natur och ställa om skogsbruket, säger Stina Bergström. Fortfarande är en väldigt liten andel av skogen skyddad i Värmland, och de oskyddade skogar med höga naturvärden som finns kvar behöver skyddas innan de huggs ner.

– Klimatklivet har redan möjliggjort viktiga klimatinvesteringar i Värmland – fler laddstolpar för elbilar och fler tankstationer för biogas är på gång tack vare klimatklivet. I ett län med stora avstånd är detta jätteviktigt, bilar måste kunna drivas på ett sätt som inte förstör klimatet, säger Jesper Johansson. Utökningen av klimatklivet kommer göra det lättare för kommuner, landsting och andra organisationer i Värmland att ytterligare öka sina insatser för klimatet.

Bakgrunden är att regeringen vid en presskonferens på måndagförmiddagen släppt ytterligare information om den kommande budgetpropositionen. En av huvudnyheterna var att klimatklivet förstärks med 800 miljoner 2018.

– Det är glädjande att Sveriges regering går fram med en historiskt stor klimat- och miljöbudget, fortsätter Jesper Johansson. De problem som ska lösas på klimat- och miljöområdet är ju historiskt stora, och världens stater behöver öka sitt engagemang.

– Det är tydligt att den stora skiljelinjen i svensk politik står på miljöområdet. Med Miljöpartiet i regeringen har miljöbudgeten fördubblats sedan allianstiden, sammanfattar Stina Bergström.