Våra kandidater till kommunfullmäktige

Våra kandidater till kommunfullmäktige:

Lea Petersson, kontorist, 66 år:
Det är varje människas rätt att veta vad man stoppar i sig. Därför ska alla livsmedel vara märkta om de är besprutade med gift eller är genmanipulerade. Jag vill att Eksjö kommun ska bli en GMO-fri zon. Lokalt vill jag arbeta för ett bra flyktingmottagande samt stöd till sociala jourer, som t.ex. tjej- och kvinnojourer. Vi måste vara solidariska med naturen och hela jordens befolkning. Därför är det orimligt att vi i de rika länderna ska förbruka merparten av jordens naturtillgångar och betala tillbaka med krig och miljöförstöring.

Eva Ekenberg, utbildare/föreläsare, 66 år:
Solidariteten med djur, natur och det ekologiska systemet är viktiga frågor för mig, liksom solidariteten med kommande generationer och världens alla människor. Maten – vad den innehåller, vad den kommer ifrån, hur den tillagas osv. – är en hjärtefråga för mig. Lokalt vill jag arbeta för att ge våra barn och unga bästa förutsättningar för en god uppväxt. Vi måste satsa resurser i de tidiga åldrarna och inte vänta tills eventuella problem dyker upp.

Lise-Lotte Jansson, egenföretagare 46 år:
Vi borde agera lika snabbt och beslutsamt inför klimathotet som vi gjort kring Coronapandemin. Vi måste minska klimatutsläppen för att kunna lämna över en värld till kommande generationer där alla kan leva ett gott liv. Lokalt vill jag också stärka resurserna inom förskola, skola och socialtjänst för att motverka våld, kriminalitet och utanförskap. Jag vill också att socialtjänsten får mer resurser till att ta hand om våra äldre så att den sista tiden i livet blir värdigt, respektfullt och tryggt.