Motion om Social investeringsfond

En social investeringsfond är ett sätt att hantera sociala insatser i en kommunal budget. Denna typ av fonder inrättas i allt fler kommuner. Det viktigaste med en social investeringsfond är att minska marginaliseringen och det lidande en människa som hamnar snett i livet utsätts för. Samtidigt kan vi få ett kvitto på att tidiga insatser faktiskt kan spara pengar åt kommunen på lång sikt.

En människa som hamnar snett tidigt i livet kan under sin livstid kosta samhället mellan 10 och 15 miljoner kronor. Kan vi göra något för att förhindra detta? Givetvis – genom att sätta in insatser tidigt. Men i tider av dålig kommunal ekonomi tenderar vi i stället att göra tvärtom – vi håller igen och gör besparingar som innebär att kostnaderna mångdubblas om 15-20 år.

Genom investeringsfonden avsätts särskilda medel för att skapa verktyg för bland annat förebyggande åtgärder, testa nya vägar och tänka nytt – för att på lång sikt motverka ökade kostnader. De verksamheter inom kommunen som behöver extra medel för dessa satsningar ska kunna få ta del av fonden. Förhoppningen är att de verksamheter som normalt får bära kostnaderna för de utsatta barnen senare i livet i stället ska kunna göra besparingar och därmed kunna fylla på fonden med nya medel.

Beslut om tilldelning ur fonden bör fattas i konsensus – av exempelvis ekonomichefen, chefen för barn- och ungdomssektorn och chefen för sociala sektorn.

Undertecknade föreslår att en social investeringsfond omfattande minst fyra miljoner kronor inrättas i Eksjö kommun.