Jakop Dalunde

EU-parlamentariker med fokus på transport-, energi- och forskningsfrågor samt ledamot i partistyrelsen

Det måste bli lättare att resa med tåg i Europa Som gruppledare för de europeiska Gröna i transportutskottet arbetar Jakop bl.a. med att göra det smidigare att boka tågresor i hela Europa.
Jakops hjärtefrågor

Klimat.

Klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar. De beslut vi tar nu är avgörande för planeten och kommande generationer. Vi vill öka takten. Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.

Energi.

I vårt Sverige glittrar solceller på taken och till havs står parker med vindkraftverk. Nu är det dags att byta från kärnkraft och fossil energi till hundra procent förnybart!

Tåg.

Tågen ska gå i tid. Gärna snabbt. Vi vill bygga spår för höghastighetståg och starta nattåg till Europa. Spåren i hela landet ska rustas upp.

Migration.

Vi står upp för en öppen och human flyktingpolitik – och för fred, rättvisa och klimat i världen. Det handlar om medmänsklighet, nu.

”Jag vill bidra till en fredlig, hållbar och human värld”

Mer om Jakop Dalunde

Jakop Dalunde om politik

I Europaparlamentet sitter Jakop i industri-, energi- och forskningsutskottet. Han är även gruppledare för de europeiska gröna i transportutskottet. Dessutom är han medlem i delegationen för samarbete mellan EU och Mashriq-länderna samt delegationen för samarbete med länder i Medelhavsområdet. Jakop arbetar för ett Europa som leder den gröna omställningen, främjar fred och som är en fristad för människor som flyr undan krig och förtryck.