Miljö

Vår miljö och dess olika funktioner utgör förutsättningen för hur vi kan leva. Vi vill se ett Göteborg med frisk luft, myllrande grönska, levande hav och ett samhälle fritt från miljögifter.

Miljöpartiet vill:

• Göteborg ska vara en klimatneutral stad senast 2030
  • Göteborg ska ha en hög biologisk mångfald
  • Alla som lever och vistas i Göteborg ska ha en hälsosam livsmiljö.

Miljöpartiets politik i Göteborg baseras i den gröna ideologin, FN:s globala hållbarhetsmål och våra tre solidariteter: solidaritet med djur, natur och det ekologiska systemet, solidaritet med kommande generationer och med världens alla människor.

Vi vill att Göteborg ska vara en föregångare inom miljö- och klimatområdet och en av världens mest progressiva städer i att åtgärda miljö- och klimatproblem. Göteborg stad har sedan 2021 ett nytt Miljö- och klimatprogram som ska driva och öka takten i arbetet med en ekologiskt hållbar stad – för naturen, klimatet och människan. Staden behöver minska sin faktiska miljöpåverkan, men kan inte ensam se till att de lokala miljömålen uppnås. Det behövs insatser på systemnivå i samverkan med näringsliv, akademin och civilsamhället.

Göteborg har utsetts till att bli en av EU:s 100 första klimatneutrala städer. Det gör att vi i Göteborg har ett särskilt ansvar att agera. Vi ska agera miljösmart inom alla de områden där staden har rådighet, men också genom att påverka andra. För att nå framgång i miljöarbetet behövs föregångare som vågar visa vägen. Här har Göteborg stad en viktig roll och vi i Miljöpartiet jobbar stenhårt för att driva på miljöarbetet i staden.

Inför valet 2022 utsåg Naturskyddsföreningen och WWF Miljöpartiet till det bästa partiet för miljö och klimat.

Läs mer: Vår nationella miljöpolitik

Läs mer: Klimat