Klimat

Klimatet är vår tids ödesfråga, att lösa klimatkrisen är helt avgörande för vår överlevnad. Vi vill att Göteborg blir ett föredöme i världen som en klimatneutral stad senast 2030. Så kan vi visa vägen för andra mot en värld som inte längre är beroende av fossila bränslen.

Läs vårt 110-punktsprogram för klimatet här.
Miljöpartiet vill
  • Bygga ut industrinära vindkraft, både land- och havsbaserad, samt solenergi både på befintliga och nya byggnader.
  • All nybyggnation i Göteborg ska vara klimatneutral.
  • Klimatbudgetar ska tas fram för alla stadens verksamheter och flera av dessa ska innehålla åtgärder för negativa utsläpp.
  • Billigare och bättre kollektivtrafik.
  • Ställa om till klimatneutral fjärrvärme som inte är beroende av fossil spillvärme.
  • Bevara grönområden för biologisk mångfald, rekreation och som kolsänka.
  • Förbjuda reklam för fossila verksamheter på kommunens reklamplatser.

Klimatet kan inte vänta

För Miljöpartiet är klimatet en central fråga i all vår politik. För oss är klimatet inte något vi ägnar oss åt när vi får en lucka över i kalendern. För oss fyller det hela kalendern. Ser du som vi att det behövs ett parti som sätter klimatet och miljön först så är Miljöpartiet det enda seriösa alternativet. Många andra partier pratar fint om klimatet men när dörren till de politiska förhandlingsrummen stängs så är det bara Miljöpartiet som står på klimatets sida. Vi vill att Göteborg ska vara ett föredöme och ett exempel i världen på en stad som lever upp till Parisavtalet. Göteborg har tagits ut till att bli en av EU:s 100 första klimatneutrala städer. Det kräver action!

Vi vill att Göteborg ska ha netto noll-utsläpp senast år 2030. Det kräver stora och långtgående åtgärder, mycket är påbörjat men omställningen behöver ske snabbare och med större engagemang. Vår matproduktion, vårt boende, vårt välmående och mycket annat är beroende av hur klimatet fungerar. Vi behöver minska både de utsläpp som finns inom Göteborgs gränser och de utsläpp som följer av vår konsumtion. Frågan är inte vad det kostar att göra något åt klimatet. Frågan är vad det kostar att inte göra något. Även om klimatfrågan är global så finns det mycket vi kan göra lokalt. På miljöpartiets initiativ har staden tagit fram rapporten “Fossilfritt Göteborg – vad krävs?”. Här finns 82 förslag samlade av vad som behöver göras för att nå vår del av Parisavtalet.

Inför valet 2022 utsåg Naturskyddsföreningen och WWF Miljöpartiet till det bästa partiet för miljö och klimat. Här kan du läsa mer om vår nationella och europeiska klimatpolitik.

Läs mer: Miljö

Läs mer: Biologisk mångfald