Halmstads skolor ska vara till för alla barn

Debattartikel i Hallandsposten.

I en debattartikel i HP (30/10) skriver Socialdemokraterna i barn- och ungdomsnämnden att det krävs en helhetssyn när det gäller skolstrukturen i Halmstad. De säger dock väldigt lite om vad de själva vill. En av få saker de nämner är att de är mot en ny skola i Steninge. Om detta motstånd mot en liten skola är en del av den outtalade socialdemokratiska helheten, hur många fler små skolor vill man då lägga ned?

I Miljöpartiets helhet finns det plats även för små skolor. Ser man skolan i ett barnperspektiv är närheten viktig. För de yngre barnen handlar det framför allt om närhet till hemmet, dels geografiskt, dels att det finns en regelbunden kontakt mellan föräldrarna och skolan. För oss är det därför självklart att det även framöver ska finnas skolor i alla de mindre tätorter som pekas ut som ­serviceorter i den kommande översiktsplanen. Det är på samma sätt önskvärt att även de yngre barnen i de olika stadsdelarna i tätorten Halmstad ska ha nära till skolan.

När det gäller de äldre barnen är närheten till behöriga pedagoger, elevhälsa, specialpedagoger, skolbibliotek och specialsalar viktigare än den geografiska närheten. Det är då rimligt att man samlar eleverna i större skolor. Det innebär att fler får geografiskt längre till skolan. Samtidigt innebär det att alla får mer lika möjligheter att fortsätta utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.

Vi tycker att det är bra att barn- och ungdomsförvaltningen nu går ut och tydliggör skolans pedagogiska ansvar och presenterar förslag till förändringar i skolorganisationen. Till skillnad från Socialdemokraterna tycker vi att det är bra att förslagen kommer just från förvaltningen. Det ökar möjligheten för oss politiker att ha en konstruktiv dialog med föräldrar och andra berörda, innan vi definitivt bestämmer oss.

Vi efterlyser samtidigt en lite större lyhördhet från barn- och ungdomsförvaltningens sida när det gäller skillnaderna i barns behov och förutsättningar beroende på hur gamla de är och var de bor. Det måste i kunskapsstaden Halmstad vara möjligt att kombinera den lilla skolans trygghet och närhet för de yngre barnen med de större skolornas alla möjligheter för de äldre.

Tove Bergman (MP) gruppledare

Maria Söderberg (MP) ledamot barn- och ungdomsnämnden