Max 8 timmar för djurtransporter

Max 8 timmar för djurtransporter

EU-parlamentets förslag för djurtransporter rÀcker inte till. Sverige borde gÄ före och visa hur framtidens jordbrukspolitik frÀmjar det smÄskaliga lantbruket istÀllet för djurindustrin, med en övergÄng till en mer vÀxtbaserad livsmedelsproduktion och en förbÀttrad djurhÄllning.
Varje Är transporteras miljontals djur pÄ Europas vÀgar och över vatten. Tusentals mister livet under fruktansvÀrda förhÄllanden i fordon som inte kan garantera sÀkerheten för de djur som transporteras. Fasansfulla bilder visar djur som vanvÄrdas och trÀngs i fÀrd mot döden. Hundratusentals kalvar fraktas Ärligen pÄ dygnslÄnga fÀrder frÄn Irland till kontinenten, utan tillrÀckligt med vatten och mat. Somliga bara ett par veckor gamla. Vi har otaliga bevis för hur djur utnyttjas för kortsiktiga ekonomiska intressen.

Med mÀnskligt nyttjande av djur följer alltid ett moraliskt ansvar att respektera djuren som kÀnnande varelser och minska kÀnslor av stress, rÀdsla och lidande. Detta Àr grundstenar i den svenska djurskyddslagen. OcksÄ i EU:s fördrag framgÄr att EU-politiken bör ta hÀnsyn till djuren som kÀnnande varelser.

Men verkligheten ser tyvÀrr annorlunda ut. Sedan 2007 har EU-kommissionen blivit varse fler Àn 200 övertrÀdelser mot gÀllande regelverk om djurtransporter. Trots det har inte kontrollerna varken förÀndrats eller blivit fler, och utan kÀnnbara konsekvenser för medlemslÀnderna har man inte lyckats vÀnda utvecklingen. TvÀrtom ökar antalet transporter av levande djur i EU, ocksÄ lÄngdistanstransporterna.

För att vÀnda pÄ den hÀr utvecklingen har EU-parlamentets sÀrskilda utskott för djurtransporter under ett och ett halvt Äret arbetat fram stÄndpunkter och krav för hur lagstiftningen mÄste förÀndras. I dag Àr det dags för omröstning.

Det Àr ett stort steg i positiv riktning att EU-parlamentet Àntligen konstaterar att djurtransporterna i dag Àr ohÄllbara, och att det övergripande mÄlet Àr att göra resorna inom EU sÄ korta som möjligt. Det hÀr Àr viktigt eftersom lÀngden pÄ resorna Àr den enskilt viktigaste faktorn som leder till ökat lidande och stress för djuren. Det Àr ocksÄ bra att hela parlamentet nu stÀller sig bakom ett förbud för transporter av de kÀnsligaste djuren med svaga immunsystem som inte klarar av lÀngre transportstrÀckor.

Men vi gröna Ă€r inte nöjda och har dĂ€rför lagt Ă€ndringsförslag om att alla djurtransporter lĂ€ngre Ă€n 8 timmar ska totalförbjudas. Redan i dag finns en generell regel om Ă„tta timmar – men i praktiken Ă€r undantagen och kryphĂ„len sĂ„ mĂ„nga att den Ă€r verkningslös.

Det förslag vi presenterade föll i omröstningarna i utskottet, bland annat pÄ grund av svenske Peter Lundgren (SD) som röstade mot. Nu har vi en ny chans nÀr hela EU-parlamentet tar stÀllning. DÀrutöver krÀver vi Àven en maxgrÀns om 24 timmar för djurtransporter till havs. De skrÀckscener som utspelade sig pÄ Medelhavet nÀr nÀstan 3 000 kor fastnade i ett fraktfartyg i tre mÄnader fÄr aldrig upprepas. Vi krÀver ocksÄ exportstopp till lÀnder som inte lever upp till EU:s krav. Vi förvÀntar oss att alla svenska EU-parlamentariker stÀller sig bakom vÄra krav.

Vi behöver ett systemskifte dÀr vi hittar vÀgar framÄt för att i större utstrÀckning transportera och exportera kött istÀllet för levande djur. Vi vill dÀrför underlÀtta för smÄskaliga, lokala och mobila slakterier. Det Àr pÄ tiden att fler politiker ser hur framtidens jordbrukspolitik bör frÀmja det smÄskaliga lantbruket istÀllet för djurindustrin, en övergÄng till en mer vÀxtbaserad livsmedelsproduktion men ocksÄ en förbÀttrad djurhÄllning.

HÀr Àr EU Àr en viktig arena, för djuren, men ocksÄ för det svenska lantbruket.

Sverige har i europeisk och internationell jÀmförelse ett gott djurskydd. Men det finns brister Àven i Sverige och rum för mÄnga förbÀttringar, som pÄ lÄng sikt kommer att vara positivt för det svenska lantbrukets konkurrenskraft. EU-parlamentet har nu chansen att sÀga sitt, efter det Àr det upp till medlemslÀndernas regeringar att driva pÄ för att höja ambitionen för EU:s minimiregler. HÀr förvÀntar vi oss att regeringen tar pÄ sig ledartröjan.

Elisabeth Falkhaven och PĂ€r Holmgren

 

Publicerad i Syre 20 januari 2022

Elisabeth och PÀr kommenterar utfallet av EU-parlamentets omröstning

Relaterade nyheter

Uppsala lÀn, 25 april 2024

Regionbudget 2025 – Kraftsamling för Region Uppsala

Örebro lĂ€n, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet nÀrmar sig med stormsteg

VĂ€stmanland, 17 april 2024

Klimat. Demokrati. Klimat.

Kunde inte hitta nÄgra poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

LĂ€s alla nyheter