ENKLARE ÄN NÅGONSIN ATT SKAFFA SOLCELLER I HELSINGBORG

Solceller är bra för klimatet. Därför är det glädjande att utvecklingen går framåt. Fler och fler väljer att skaffa solceller och du behöver inte ens ha ett eget tak att lägga dem på. Här förklarar vi varför det är både enklare och billigare än någonsin.

Klimatomställningen, teknikutveckling och politiska prioriteringar har på de senare åren skapat förutsättningar för solenergin att blomstra. Nedan finner du fem punkter om varför det i Helsingborg är både enklare och billigare än någonsin med solceller:

1. Skatterna och bidragen har blivit bättre för den vill producera sin egen el med solceller. Privatpersoner får skatteavdrag för el som matas ut på elnätet och såväl företag, föreningar och privatpersoner kan söka bidrag från staten. Regeringen planerar även att sänka skatten för den som har många solcellsanläggningar. Mer om stöd till solceller finns att läsa om hos Energimyndigheten.

2. Solar Park erbjuder solcellsandelar. Solar Park är en ekonomisk förening i Helsingborg där vem som helst köpa andelar i solceller. Du behöver alltså inte ha ett eget tak för att bidra med lokalproducerad solcellsel.

3. En solkarta visar vilka byggnader  som är lämpliga för solceller. Vill du köpa solceller till ditt hus, företag eller bostadsrättsförening? Den nya solpotentialkartan visar om ditt tak är lämpligt. Du hittar Solkartan här.

4. Det krävs sällan bygglov för solceller. Du behöver inget bygglov om du planerar att lägga solpanelerna på taket där de ska följa takfallet. Det finns dock undantag där det kan krävas bygglov, mer info hittar du här.

5. Solceller är både billigare och effektivare än någonsin. Teknikutvecklingen går i en rasande fart. Varje år blir det ungefär 10% billigare med el från solceller. Solceller är nu konkurrenskraftigt med andra energislag. Att investera i solceller är därför ofta både bra för den egna plånboken och för klimatet.