För ett socialt hållbart Helsingborg som minskar vårt ekologiska fotavtryck

Gruppledare och kommunalråd Marcus Friberg presenterar för andra året i rad en blågrön budget för Helsingborg. Den innehåller många kloka och gröna politiska förslag – för ett socialt hållbart Helsingborg – som minskar vårt ekologiska fotavtryck.

Helsingborgare!

När Miljöpartiet de gröna för 1,5 år sen ingick i en blågrön majoritet i Helsingborg var osäkerheten stor. Vi gick från opposition till att styra med tre av de partier som var den dåvarande styrande minoriteten. Men det har varit en lärorik och intressant resa. För oss som parti och för hela samarbetet.

Många trodde att det inte skulle gå, andra undrade vilken fråga som skulle knäcka oss och några trodde att det skulle bli en omöjlig koalition. Men dessa 18 månader har visat något annat: Blågröna Helsingborg är en stark koalition för Helsingborg och för helsingborgarna. Och Miljöpartiet är stolta att ingå i det Blågröna samarbetet.

Europas gröna partier bildades för att världen brinner. Att diskutera vems fel branden är, istället för att försöka släcka den, det är inte de grönas melodi. Vi prioriterar sakpolitik framför blockpolitik. Och den gröna politiken är handlingsorienterad.

Den gröna omställningen är avgörande för hela planetens framtid. Att Miljöpartiet sedan valet 2014 för första gången ingår i ett styre i Helsingborg är därför en lättnad. Att vi ingår i en majoritet gör att stadens medarbetare och invånare har möjlighet till en stabil och trygg utveckling — något som är svårare att uppnå i de minoritetsstyren som finns på många håll runt om i landet.

Därför är Miljöpartiet, som sagt, stolta över att tillsammans med Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna och Centerpartiet under denna mandatperiod styra Helsingborg i majoritet. Det märks att det gör skillnad att styra staden med ett blågrönt styre i Helsingborg och med en rödgrön regering i Stockholm. Utan 86 miljoner från rödgröna samarbetsregeringen hade inte budgeten gått ihop. Dessa 86 miljoner motsvarar en skattehöjning på 30 öre; alltså en rödgrön regering plus ett blågrönt Helsingborg är lika med succé.

Helsingborgare!

För andra året i rad presenterar vi nu en budget för Helsingborg. Den innehåller många kloka och gröna politiska förslag – för ett socialt hållbart Helsingborg – som minskar vårt ekologiska fotavtryck.

Även om Sverige ligger i framkant globalt när det gäller klimat- och miljöfrågor så avger landet fortfarande ett av världens största ekologiska fotavtryck – nästan tre jordklot krävs om alla skulle leva som vi gör i Sverige. En mätning under året visade samma siffror i Helsingborg. Och det här är oroväckande.

Att bo onödigt rymligt, dagligen använda stora och bränslekrävande fordon, att köpa och sedan slänga massor av kläder och prylar – och att äta förhållandevis mycket kött som är energikrävande att producera…

Detta är beteenden som varje människa måste ändra om våra hållbara klimat- och miljömål ska kunna uppnås. Det ställer krav på oss som politiker men också på oss som invånare.

I Helsingborg tar Miljöpartiet klimatfrågan på allvar. Det gör vi genom att minska stadens klimatpåverkan och öka helsingborgarnas möjligheter till livskvalitet och att leva hållbart. Några blågröna förslag som vi är extra stolta över är att;

– Helsingborg ska bli Sveriges bästa cykelstad.

– All naturgas ska ersättas med biogas i uppvärmning av stadens fastigheter.

– Fler solceller på taken.

– Stadens flygresor ska minska genom att alla flygresor anmäls till nämnd.

– Helsingborgarna ska lättare hitta vandringsleder digitalt.

– Fler naturreservat och våtmarker ska anläggas.

– Och mer närodlad och klimatsmart mat från växtriket kommer ses i skolan och på vårdboenden.

Det är goda exempel på vad vi gör i denna budget. Vi som kommun ska vara goda förebilder samtidigt som vi gör det lätt att leva klimatsmart i Helsingborg. Det här tror vi är vägen till framgång: att visa goda exempel själva och underlätta för helsingborgarna i sin vardag. Att kunna leva klimatsmart.

Helsingborgare!

Gröna framsteg i blågrönt styre är också att vi skapar nya mötesplatser i Helsingborg. Vi tror att när människor möts uppstår värden som är större än summan av de som möts. Därför är vi stolta över att det i budgeten finns satsningar på detta.

– Meröppna och mer tillgängliga bibliotek.

– Mer stöd till fri kultur.

– En ny skejtpark för stadens skejtare.

– Akustiska scener.

– Kultur med nyanlända.

– Ett centralt hundhägn som har efterfrågats länge.

– Och att fullmäktige framöver kommer att besöka Helsingborgs viktiga föreningsliv, liknande de företagsbesök som redan genomförs.

Dessa satsningar på mötesplatser i staden är viktiga delar för att Helsingborg ska kunna bli den gemensamma staden.

Helsingborgare!

Miljöpartiet har under lång tid uppmärksammat Helsingborgs omfattande sociala utmaningar. Allt fler människor vänder sig till socialförvaltningen och arbetsbelastningen för våra socialsekreterare är oacceptabelt hög. I budgeten för innevarande år höjde vi ramen med nära tio procent – och det samma gör vi för 2017. Detta är till för att verksamhetens kvalitet ska kunna återuppbyggas både på kort men även på lång sikt.

En bra stad för barnen är en bra stad för alla. Därför gör vi stora satsningar på skolan. Eftersom vi vet att Framtiden byggs i klassrummet i mötet mellan elev och lärare.

Miljöpartiet har länge lyft vikten av att barnens rättigheter ska stärkas i Helsingborg. Under nästa år kommer vi ta nästa steg för att låta barnets bästa finnas med i stadens alla verksamheter. En hearing kommer att genomföras, förslagsvis på internationella barnrättsdagen den 20 november. Då ska vi lyssna till barnen och de som jobbar med barnen — för att kunna se staden genom barnens ögon. Kom ihåg: en bra stad för barnen är också en bra stad för alla.

För att stärka barnens rätt kommer vi också att undersöka behovet av en funktion för stöd till utsatta barn.

Helsingborgare!

Blågröna Helsingborg är en stark koalition för staden. Vi är överens om en driftbuget på över 7 miljarder och /nästan/ en hel investeringsbudget.

Men på en punkt är vi överens om att inte vara överens – och det handlar om Landborgskopplingen.

Miljöpartiet tycker att det är en ohållbar och en onödig investering. Vi anser att Landborgsgaraget inte är rätt investering för Helsingborg. Kostnaden beräknas hamna på 400 miljoner kronor, minst. Det är sant att vissa delar i förslaget är bra, det måste vi medge – som att man med cykel kan ta sig uppför Landborgen, men vi menar att nackdelarna överväger.

Vi hade gärna sett fler och djupare politiska samtal om utvecklingen i Helsingborgs centrum med helhetsgrepp kring bland annat parkering, mötesplatser och människors rörelsemönster. Parkeringsfritt på Stortorget, Hamntorget och delar av Norra och Södra Storgatan skulle kunna ge mötesplatser för människor, till exempel uteserveringar, och gynna hela centrums utveckling. Det handeln i centrum behöver är – människor som kan handla, mig veterligen är det inte bilarna som är inne affärerna, utan det är människorna. Om bilarna är i inne i affärerna då har vi andra problem för handeln.

Vi hoppas fortfarande på ett nej till nuvarande förslag om garage i Landborgen i fullmäktige och ett ja till ett långsiktigt helhetsgrepp kring hela stadens centrum. Det skulle vara en vinst – både nu och i framtiden – och både för helsingborgare och besökare.

Helsingborgare!

Avslutningsvis vill jag lyfta att Miljöpartiet är stolta över att Helsingborg tar ett stort ansvar när världen brinner som mest. Helsingborg har under året tagit emot många människor på flykt. Det är en del av stadens men också helsingborgarnas medmänsklighet. Denna solidaritet ska vi vara stolta över; det är och ska alltid vara en styrka i Helsingborg.

Ett avtal har tecknats med Migrationsverket om vuxna flyktingar. Nu gäller det att få ensamkommande flyktingungdomar in i skolan, men det gäller också att vuxna flyktingar får snabbspår att lära sig svenska och att validera de utbildningar de har med sig för att komma in på arbetsmarknaden. Vi behöver ny arbetskraft i Sverige – och människor som varit på flykt ska få möjligheten att starta om sina liv här, i Sundets pärla.

Slutligen, helsingborgare,

Vi miljöpartister är stolta att ingå i det blågröna samarbetet som tar ett samlat ansvar för att Helsingborg utvecklas till en bättre plats för alla helsingborgare.

Vi tar med vår budget ansvar för klimatet och vi tar ansvar för ett socialt hållbart Helsingborg.

Och som jag sa förra året och som jag nu säger igen.

Blågröna Helsingborg – är ett medel. Gröna Helsingborg – är målet.

Tack!

Läs hela blågröna majoritetens budget här.