Helsingborgs stad tar fram en ny cykelplan

NYHET. Ikväll arrangerar Röda Kvarn i samarbete med Helsingborg stad After Bike där helsingborgarna bjuds in för att mingla med cykelentreprenörer och där Fredrik Gerttens senaste film Bikes vs Cars visas med efterföljande panelsamtal om cykling i Helsingborg. Stadsbyggnadsnämnden har beslutat att ta fram en ny cykelplan för att förenkla att ta sig runt på cykel i Helsingborg.

– Vi vill göra det enklare för dig som cyklar så att cyklandet i Helsingborg kan öka under alla tider på året. Stadens nya cykelplan ska visa hur vi kan öka och underlätta cykelpendlingen och hur det ska bli enklare och säkrare att cykla i Helsingborg, säger Thomas Rödin (MP), förste vice ordförande för Stadsbyggnadsnämnden.

Den blågröna majoriteten har i kommunfullmäktige antagit ett nytt program för mandatperioden 2015-2018 i riktning mot Helsingborg 2035. Utifrån detta program väljer stadsbyggnadsnämnden att ge förvaltningen följande uppdrag att påbörja arbetet med en cykelplan. Det ska vara enkelt att ta sig runt på cykel i Helsingborg. En ny cykelplan för hur staden ska utveckla infrastrukturen för cykel och hur staden ska få fler att vilja cykla ska tas fram för att stärka Helsingborg som cykelstad för såväl helsingborgare som besökare till staden.

– Vi vill möjliggöra för att anlägga fler cykelbanor och cykelfält, att bygga snabbcykelstråk för att underlätta cykelpendlingen samt att öka servicen genom att bygga fler cykelparkeringar, fortsätter Thomas Rödin (MP).

Thomas Rödin kommer att finnas tillgänglig för frågor på After Bike ikväll.

För vidare information:
Thomas Rödin (MP), förste vice ordförande Stadsbyggnadsnämnden, Tel. 073-708 50 96
Petter Forkstam, politisk sekreterare för Miljöpartiet de gröna, Tel. 076-870 38 60