NYA SKATTEREGLER FÖR EL FRÅN SOLCELLER VÄLKOMNAS I HELSINGBORG

Regeringens meddelade idag att skatten på el producerad med solceller sänks för dem som har flera anläggningar som kommuner, bostadsbolag och livsmedelskedjor. Miljöpartiets kommunalråd Annika Román och Marcus Friberg i Helsingborg välkomnar de nya skattereglerna som förenklar för dem som vill producera sin egen el med solceller.

De tidigare reglerna har inneburit att fastighetsägare som vill investera i något större eller framförallt flera solcellsanläggningar haft svårt att räkna hem investeringen och har därför avvaktat. Annika Román menar att det här är en förändring som kommer att få fler att installera solceller

• Vi har fört dialog med miljöpartister som företräder partiet i riksdag och regering med budskapet att det behövs mer fördelaktiga skatteregler för solceller. Det här en framgång för miljöpartiets politik och de viktiga klimatinvesteringarna som behövs framöver.

Helsingborg har under de senaste åren byggt ut solceller på sina egna tak. Som exempel fördubblades elproduktionen från 14 MWh/år till 31 MWh/år mellan åren 2014 och 2015. Det finns en plan som innebär en stor utbyggnad av solceller på våra tak men den har avvaktats i väntan på de nya skattereglerna

• Nu tycker jag att det är dags att ta upp planen och se om det går att gå vidare och göra ytterligare investeringar i solceller, säger Marcus Friberg.

Annika Román, kommunalråd,0732-311925
Marcus Friberg, kommunalråd, 0768-819524