Nytt nyhetsbrev från Rådhuset
Våra kommunalråd Gustaf Wiklund och Annika Román skriver växelvis eller tillsammans och rapporterar från sin politiska vardag.
Nyhetsbrev från Miljöpartiets kommunalråd 6 juni
ATT VÄNDA EN VIND
Miljöpartiet ska inte bara vara en frisk fläkt i Helsingborg, vi ska vara en kraftig vind som förändrar världen till det bättre. Och det kan vi.
Det vet vi. Och vi bara måste.
Men världen blir aldrig riktigt bra förrän vi människor själva väljer det som är bra. Inte så svårt att förstå egentligen. Och inte så svårt att välja när man väl förstått – bara att ta cykeln och tåget, äta närodlat och handla Fairtrade, undvika kött och tjäna sitt levebröd på sånt som gör världen bättre.
Livsstilsfrågorna, hur vår konsumtion och alla våra val formar framtiden för alla nu levande och alla framtida varelser, måste vi prata om mycket, mycket mer och verka för politiskt. I vår skuggbudget viker vi två miljoner kronor för att staden ska arbeta fokuserat mot ett minskat ekologiskt fotavtryck och 147 miljoner extra för att alla barn ska få en ärlig chans.
Hållbar utveckling börjar med hållbara liv.
MP HAR BÅDE STÖD OCH INRE STYRKA
Jag är inte jätteorolig över siffrorna som presenterades i Helsingborgs Dagblad 2 juni, Yougov gör web¬¬baserade under-sökningar som allmänt räknas som dåliga statistiska verktyg, och vi vet att vi har ett större stöd än så här egentligen. Men ändå bör vi se artikeln som en väckarklocka – vi måste fokusera och samarbeta, men framför allt prioritera bättre.
Under mandatperioden har många av oss i Miljöpartiet i Helsingborg prioriterat att sköta våra förtroendeposter så väl vi bara kan. Vi har lärt oss massor och jobbat med vår inre organisation och synts mycket i media. Men vi har inte träffat folk på det sätt som när vi samlade namn för en folkomröstning till exempel. Det ska vi ändra på!
250 000 SAMTAL
Världen behöver fler som jobbar med grön politik och på olika plan! Vi behöver både lyssna och förklara, motivera varandra att göra kloka val – i det lilla som i det stora. Och det är där, i mötet med andra, som de politiska idéerna föds – som i kampanjen 250000 samtal som vi snart lägger in i en högre växel.
Juni blir den sista aktiva delen på det politiska året – Miljöpartiets vårbudget med bland annat en mycket genomtänkt satsning på skolan ska debatteras och kommuniceras, vi driver opinion kring kvarteret Ångfärjan och på kansliet jobbar vi med strukturer och planer för att det stundande valrörelsearbetet ska rulla igång med kraft efter sommaren.
Ja, detta och annat känt och okänt ska ske under ett aktivt juni innan sommarens värme och ledighetens loja vindar helt får ta över våra sinnen.
Annika Román