Så kan du göra skillnad i Helsingborg

Är du också en person som vill göra skillnad? Du vet att saker skulle kunna göras bättre eller annorlunda. Nu har vi samlat några tips till dig som vill vara med och påverka utvecklingen av Helsingborg.
Det finns många sätt att engagera sig för Helsingborg. En del blir aktiva i ett parti, andra skriver insändare eller debatterar på sociala medier eller i fikarummet. Oavsett om det är aktiva val i vardagen eller i organiserad form kan varje handling göra skillnad.

• Skriv ett Helsingborgsförslag. Nu finns det möjlighet att lämna förslag till kommunen som blir öppet för alla att ta del av. Du kan också gilla andras Helsingborgsförslag. Får förslaget 100 personer eller fler som gillar det så går det vidare till de politiker som är berörda och kan ta beslut av förslaget.

• Sök stöd till ditt egna projekt eller initiativ hos Visionsfonden eller En snabb slant. I Helsingborg finns det flera sätt att få ett ekonomiskt stöd om du har en idé som du vill förverkliga.

• Kontakta en politiker. Det är enklare än många tror att få kontakt med en politiker. Enklast är det att skriva e-post direkt till en förtroendevald eller kontakta ett eller flera av de politiska partierna. De allra flesta svarar på de frågor som ställs. En del tar också gärna ett samtal över en fika. Ibland är ett besök hos din förening eller företag ett bra sätt att träffas.

• Bli volontär eller föreningsaktiv. De finns många sätt att engare sig på. Helsingborgs stad har samlat information om föreningar och volontärverksamhet så att det ska bli enklare att hitta bland alla olika möjligheter.

• Tipsa Ett bättre Helsingborg. Är det en trasig gatlampa, parkbänk eller något annat som behöver fixas? Med appen Ett bättre Helsingborg kan du snabbt och enkelt anmäla fel och lämna synpunkter på hur en kan göra Helsingborg bättre. Du kan också se vilka synpunkter som har kommit in och önska återkoppling på det.

• Bli aktiv i ett politisk parti eller i en annan politisk organisation, här kan du bli medlem i Miljöpartiet. Partier välkomnar fler medlemmar och det finns flera organisationer i Helsingborg som driver politiska sakfrågor.

• Ta debatten i tidningen eller sociala medier. Många beslutsfattare är flitiga läsare artiklar och insändare i tidningen.

• Starta en namninsamling eller ta initativ till en lokal folkomröstning. I Sverige finns en lag om folkinitiativ som innebär att om 10 procent av de röstberättigade i en kommun skriver under initiativ så måste kommunfullmäktige ta upp det till beslut.

• Gå och rösta i de allmänna valen!